پیام سپاهان
جای خالی آموزش کنترل خشم در آموزش و پرورش
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 12:32:14
سپاهان نیوز - یک جامعه شناس گفت: برنامه‌ریزی برای آموزش‌های فرهنگی، توسعه آموزش‌ مهارت‌های کنترل خشم و اصلاح سبک زندگی می‌تواند در کاهش نزاع‌های خیابانی موثر باشد.
کوروش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، با بیان اینکه همخو نبودن با شرایط آب و هوایی یک منطقه می‌تواند بر روی خلق و خوی افراد در تجربه شرایط جدید تاثیر داشته باشد، اظهار کرد: نوسانات آب و هوایی در فصول مختلف بر روی سیستم اعصاب و روان افراد تاثیر دارد و حتی می‌تواند آستانه تحمل افراد را تغییر دهد.
وی افزود: تغییرات خاص بر روی سیستم عصبی و آستانه تحمل افراد در زمانی اتفاق می افتد که افراد در شرایط جدیدی قرار گرفتند که با آن شرایط جدید خود را وفق ندادند.
این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به گرم شدن هوای اصفهان، اضافه کرد: ما در کشور استان‌های گرمی داریم که دمای هوای گرم برای افراد بومی آن استانها شرایط غیر طبیعی ایجاد نمی‌کند، زیرا با شرایط آن انطباق و سازگاری دارند و بدن و سیستم بدنی آنها با آب وهوا سازگار است.
محمدی تصریح کرد: اما ممکن است فردی که در یک منطقه بسیار گرم زندگی می‌کرده، در یک منطقه بسیار سرد دچار بی‌تعادلی شود و تا بخواهد خود را به تعادل برساند نتواند خشم خود را مدیریت کند و اثراتی از نظر تغییر در سیستم عصبی تجربه کند.
وی ادامه داد: علت و ریشه افزایش درگیری‌ها و نزاع‌های خیابانی در گرما و سرما نیست. موضوع نزاع‌های خیابانی از مصادیق خشونت، عدم کنترل خشم، نبود مهارت‌های رفتاری، عدم مهارت‌های کنترلی در افراد و حل مساله که عمدتا در جامعه مان بسیار پایین است مربوط می‌شود.
این عضو شورای اسلامی شهر تصریح کرد: به هر حال خشم به عنوان یک هیجان منفی در همه افراد وجود دارد اما آن خشمی که تبدیل به رفتار پرخاشگر می‌شود خشمی است که مدیریت نمی‌شود و این مدیریت خشم نیازمند برخی مهارت‌ها است. این مهارت‌ها در زمره مسایل تربیتی جامعه باید نهفته و نهادینه شود و در نظام تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و در زندگی مردم ورود پیدا کند.
محمدی با بیان اینکه باید این آموزش‌ها در نسل‌های آینده نهادینه شود تا از چالش‌ها و بحران‌هایی که تولید خشم می‌کند عبور کند، خاطر نشان کرد: شاهدیم که این اتفاق عملا در جامعه نمی‌افتد و علاوه بر درون خانواده که والدین با تبعیض و روش‌های غلط، دیکتاتور مهابانه با کودکان رفتار می‌کنند، در فضای آموزشی چیزی برای عبور از بحران‌های عصبی آموزش نمی‌دهیم.
وی ادامه داد: مجموعه این شرایط به همراه زمینه های اجتماعی از جمله فقر، بیکاری و اعتیاد در کنار مجموعه‌ای از آسیب‌ها مانند طلاق، ناکامی‌ها، افزایش سن ازدواج و مسایل معیشتی و در عین حال عدم توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع درجامعه، بر روی افراد تاثیر می گذارد و زمانی که تمام این موارد را در کنارهم می گذاریم منجر به تولید خشم می‌شود.
این آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه در ارتباط با خشم باید بپذیریم که این هیجان الزاما بد نیست تصریح کرد: هر فردی با این هیجان منفی روبرو می‌شود و شرایطی است که همه ما را خشمگین می‌کند. اما زمانی خشم آسیب محسوب می‌شود که ما نتوانیم خشم را مدیریت کنیم و این مستلزم یک برنامه ریزی دراز مدت و موثر است.
محمدی خاطر نشان کرد: البته با برگزاری تعدادی همایش، کلاس، کارهای نمایشی و سمبلیک مشکل خشم جامعه حل نمی شود زیرا زمینه بروز خشم ریشه در یک مورد یا دو عامل ندارد و مجموعه ای از عوامل به صورت زنجیره وار دست در دست هم می دهند تا یک جامعه به سمت خشن شدن برود یا اینکه شاهد افزایش نزاع‌های خیابانی باشیم.
وی ادامه داد: ممکن است که ریشه این نزاع‌های خیابانی در نوع نگاه مردم به درخواست‌های مسئولین و متولیان قانون‌گذاری ربط داشته باشد. به گونه‌ای که اگر مردم متوجه شوند که قانون به درستی اجرا نمی‌شود تلاش می‌کنند که خودشان مجری قانون باشند. در اینجا خشم تبدیل به‌ خشونت و پرخاشگری اجتماعی می‌شود و این امر زمانی رخ می‌دهد که مردم نسبت به برخورد قانون‌گذار و مجری قانون نا امید شوند.
محمدی ادامه داد: مسایلی که باعث شده امروز جامعه به سمت مجموعه‌ای از التهاب‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب پیش رود نیز منجر به بروز خشم می‌شود. بدین معنا که فردی که افسردگی دارد معمولا یا دچار انزوا و گوشه گیر می‌شود و یا دچار پرخاشگری. هر دو صورت چندان نتایج خوبی به همراه ندارد.
وی با اشاره به اینکه در اصفهان نیز آمار افسردگی و اضطراب بالا است گفت: جامعه ایرانی، جامعه خشنی نیست و اصفهان نیز با وجود اینکه آمار افسردگی بالایی دارد، شهر خشنی نیست. بارندگی های اخیر در سطح شهر و استان اصفهان و جاری شدن زاینده رود می‌تواند بر میزان افسردگی شهروندان اثر گذار باشد،
محمدی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم خشم و نفرت را در جامعه از بین ببریم باید شرایط جامعه را به درستی رصد کنیم و به طیف های مختلف بها بدهیم و از توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع در سطح جامعه اطمینان حاصل کنیم زیرا در غیر این صورت باعث ایجاد ناکامی در جوانان شده و خشم اجتماعی را موجب می‌شود.
کدخبرنگار:13025
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37756/جای-خالی-آموزش-کنترل-خشم-در-آموزش-و-پرورش
بستن   چاپ