پیام سپاهان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:
جلوگیری از اضافه برداشت‌های زاینده‌رود مرد عمل می‌خواهد
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 13:45:16
سپاهان نیوز - اصفهان - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: یک مرد می خواهیم تا جلوی اضافه برداشت‌های حوضه زاینده‌رود را بگیرد تا این آب‌ها وارد روردخانه شده و از حفر چاه های غیرمجاز جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، سید رحمان دانیالی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان اصفهان در ارتباط با مشکل آلودگی هوای اصفهان اظهار داشت: جلسات مرتبط با آلودگی هوا همیشه برگزار می‌شود اما پیش از آغاز فصل سرما به طور معمول چندان توجهی به آن نمی‌شود.
وی افزود: در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان باید مطالبه گر وظایف تعریف شده برای دستگاه‌های مختلف باشیم که آنها را به تفکیک در اختیار اصحاب رسانه قرار می‌دهیم.
در زمینه کاهش آلودگی هوای اصفهان ضعیف عمل کردیم
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد: در طول سال‌های گذشته اقدامات خوبی در راستای کاهش آلودگی هوای اصفهان مانند پلمپ مشعل‌های مازوت سوز نیروگاه‌ها انجام شده است اما به طور کلی مردم و به ویژه مسئولان در این زمینه ضعیف عمل کردند.
وی در ارتباط با مشکلات ایجاد آلودگی توسط ذوب آهن و صنایع دیگر استان گفت: ذوب آهن نسبت به انجام پروژه های زیست محیطی ضعیف عمل کرده و از برنامه تعیین شده عقب است، بسیاری از صنایع دیگر استان نیز پروژه های تکلیفی و اعتقادی انجام داده‌اند که لازم است اما کافی نیست.
در اعطای مجوز معادن فرقی میان اشتغال و آشغال نمی‌گذارند
دانیالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکل مهم اعطای مجوزهای بی‌رویه احداث معادن در استان اصفهان اشاره و در سخنانی صریح اظهار داشت: متاسفانه دیدگاه دادن مجوز برای معادن جدید در کشور و استان اصفهان مبرهن است و با توجه به علاقه زیاد به اعطای مجوز در این ارتباط فرقی نیز میان اشتغال و آشغال نمی‌گذارند.
وی افزود: محیط زیست استان اصفهان نیز تا حدی می تواند در این زمینه وارد عمل شود و موازین قانونی نیز تاحدودی بازدارنده است اما راه های فرار از این قوانین مانند راه های رسیدن به خدا زیاد است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: بسیاری از معادن در راستای اشتغال کمک‌کننده هستند اما در بسیاری نقاط ایجاد این معادن غیرضروری تنها تخریب کننده بوده و مشکلات متعدید نیز برای اهالی منطقه ایجاد کرده است.
وی اقدام موثر رسانه‌ها در راستای رفع این مشکل را ضروری برشمرد و گفت: هم اکنون حوزه واگذاری معادن به اندازه کافی وجود دارد و حدود 10 تا 11 درصد مناطق تحت مدیریت ما قرار دارد، باید به خاطر آیندگان مناطق زیستی را از این خطرات مصون نگه داریم .
دانیالی گفت: اقدامات پیشگیرانه در برخی مناطق انجام و اقداماتی توسط بازرسی مدنظر است تا از دست درازی به داشته‌های طبیعی که حق ما و فرزندانمان است، جلوگیری کنیم .
وی در ارتباط با اقدامات انجام شده درباره تالاب بین‌المللی گاوخونی ابراز داشت: خطر خشک بودن تالاب گاوخونی موضوعی نیست که از سر باز کنیم چراکه بیماری های ناشی از پراکش گردوغبار آن تمام کشور را در خطر جدی قرار داده است.
دانشگاه‌های استان با عدد و رقم به مشکل بیماری‌های ناشی از خشکی گاوخونی بپردازند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون طرح‌های مطالعاتی خوبی در این ارتباط انجام شده است اما از دانشگاه علوم پزشکی می‌خواهیم که اثرات خشکی تالاب را با عدد و رقم ارائه دهد تا به ما نیز کمک کند، تصریح کرد: اینکه دلیل امنیتی دانستن برخی موضوعات صدای برخی مسایل را در نمی‌آوریم تبعات جدی به دنبال دارد دانشگاه‌های علوم پزشکی و صنعتی در زمینه مطالعات و پژوهش‌های دقیق و اراده آمار بیماری‌زایی ناشی از خشکی تالاب به واقع دینی به گردن دارند.
متولی بهره‌برداری غیرمجاز در حوضه زاینده رود مشخص است
وی با بیان اینکه برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های مجاز در اصفهان از همه استان‌های کشور بالاتر بوده است، به راهکار ارائه شده توسط محیط زیست استان به استاندار اشاره کرد و گفت: ورودی و خروجی از سد زاینده‌رود مشخص است و همه می‌دانیم یک بهره برداری غیرمجاز و غیرمنصفانه در این محدوده انجام می‌شود که متولی آن مشخص است.
دانیالی تاکید کرد: یک مرد می خواهیم تا جلوی اضافه برداشت های حوضه زاینده‌رود را بگیرد تا این اضافه برداشت‌ها وارد حوزه زاینده رود شده و از حفر چاه های غیرمجاز و مشکلات عدیده ناشی از این امر در استان جلوگیری شود .
حق آبه محیط زیستی پس از شرب در اولویت دوم قرار دارد
وی اضافه کرد: بعد از آب شرب حق آبه محیط زیستی اولویت دوم است که اگر نباشد تبعات ناشی از ادا نشدن این حق دامن بخش عظیمی از کشور را می گیرد .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به پیشنهادی در ارتباط با دادن مجوز شکار با کمان اظهار داشت: این امر نیازمند شرایط خاصی است چراکه تا برد خاصی باید منطقه امن و آرام باشد اما پیشنهادی نیز در این زمینه نداشتیم.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37763/جلوگیری-از-اضافه-برداشت‌های-زاینده‌رود-مرد-عمل-می‌خواهد
بستن   چاپ