پیام سپاهان
نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان ها:
احتمال جیره بندی آب در ماه های تیر و مرداد
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 17:08:05
سپاهان نیوز - نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان ها با بیان اینکه بارندگی در استان اصفهان نسبت به صال قبل 50 درصد کاهش داشته است گفت: استان اصفهان از نظر کم آبی جز استان های در مرز خطر است.
عباس محمدصالحی نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با اشاره وضعیت کم آبی استان و به ویژه اصفهان گفت: بارندگی استان نسبت به سال گذشته نزدیک به 50 درصد کاهش داشته است و اصفهان از نظر کم آبی جزو استان های در مرز خطر است.
محمدصالحی افزود: ورودی سد زاینده رود که بیشینه آب استان را تامین می کند پیش تر نزدیک به 1.400 میلیون متر مکعب بود و امسال تنها 400 میلیون متر معکب است. بنابراین حجم زیادی از آن کاسته شده است. البته بارندگی های فروردین و اردیبهشت در غرب استان تا حدودی نیاز آبی به ویژه نیاز آبی مراتع را جبران کرد. اما به دلیل نوع بارش نتوانست بر ذخیره آبی تاثیر گذار باشد و امسال بارش به صورت برف در اصفهان رخ نداد.
نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان ها در خصوص آب آشامیدنی استان نیز گفت: در حال حاضر کمبودی در این زمینه وجود ندارد اما قطعا در آینده نزدیک یعنی تیر و مرداد ماه با مشکل مواجه خواهیم شد و آب به صورت سهمیه بندی توزیع خواهد شد.
وی راه حل این موضوع را این گونه عنوان کرد و توضیح داد: در غرب استان به ویژه در منطقه فریدن و فریدون شهر آب های جاری به صورت رودخانه با حجم نزدیک به 400 میلیون متر مکعب وجود دارد که به دلیل مهار نشدن از دسترس استان خارج و به رودخانه کارون می پیوندد. ما پیشنهاد دادیم با مهار این آب بتوان بخش عمده ای از نیاز آبی استان اصفهان و حتی کویر مرکزی ایران مانند یزد و کرمان را جبران کرد که فعلا این کار انجام نپذیرفته است.
محمدصالحی در خصوص نگرانی از مشکل کمبود آب در خوزستان و خشکی رودخانه کارون گفت: درست است که خوزستان نیز مشکل آب وجود دارد اما این مشکل بیشتر در زمینه کشاورزی است اما اصفهان مشکل آب شرب دارد و این امری حیاتی و مهم است که باید تامین شود.
نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان ها در خصوص تاثیر جمعیت بالای فلات مرکزی ایران و به ویژه اصفهان و وجود صنابع آب بر کم آب گفت: حضور چندین مجتمع بزرگ صنعتی مانند مجموعه فولاد مبارکه، ذوب آهن، کارخانه های سیمان اصفهان و سپاهان و پالایشگاه اصفهان واحد هایی هستند که هم بیشترین جمعیت کارگری و هم بیشترین درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده اند. از سوی دیگر جمعیت شهر اصفهان از 300 هزار نفر در اول انقلاب تا کنون 8 برابر یعنی 2400 هزار نفر شده است این حجم از جمعیت نیاز به آب زیادی دارد.
وی ادامه داد: این در حالی است که سایر شهرهای استان با رشد منفی 2.5 درصد مواجه هستند و به دلیل نبود فرصت شغلی به شهر اصفهان مهاجرت می کنند. در صورتی که غرب استان از نظر منابع آبی وضعیت بسیار بهتری دارد و بیشترین بارندگی استان را داراست اما تراکم جمعیت آن پایین است. اگر بتوانیم به واسطه اشتغال زایی بخشی از این مهاجران را به شهرهای غربی استان بازگردانیم و بخشی از صنایع و جمعیت را نیز به ساحل خلیج فارس منتقل کنیم بخش بزرگی از فشار جمعیت بر محیط زیست و کمبود آب کاسته خواهد شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37775/احتمال-جیره-بندی-آب-در-ماه-های-تیر-و-مرداد
بستن   چاپ