پیام سپاهان
طباطبایی نژاد: مخالفان هم باید بتوانند در صدا و سیما صحبت کنند
سه شنبه 22 خرداد 1397 - 8:26:37 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه‌های صدا و سیما در اوایل انقلاب تمام تفکرات و سلیقه‌های مختلف حضور داشتند و صحبت می‌کردند و هم اکنون نیز باید این رویه در برنامه‌های رادیو و تلویزیون اجرا شود.
صادق طباطبایی نژاد در خصوص کیفیت برنامه‌های صدا و سیما و اینکه به اعتقاد برخی این برنامه‌ها تنها یک نگاه و گرایش خاص را تبلیغ می‌کنند، اظهار کرد: اعتقاد دارم صدا و سیما بی‌اشکال نیست، اما این موضوع که صدا و سیما تنها یک گرایش سیاسی را تبلیغ می‌کند صحبت درستی نیست و علت این ایراد که برخی افراد می‌گیرند این است که هر کدام از گروه‌های سیاسی قصد دارند از ظرفیت صدا و سیما به نفع خودشان استفاده کنند.
وی با بیان اینکه صدا و سیما به مصلحت کل نظام بیشتر توجه می‌کند تا مصالح جناحی، گفت: بنابراین به عملکرد صدا و سیما در حوزه سیاسی کمتر نقد وارد است. بنده بیشتر در حوزه فرهنگی به صدا و سیما نقد دارم. در مسائل سیاسی صدا و سیما یکی از سازمان‌های انقلابی جمهوری اسلامی ایران است و توانسته به وظایف خود به خوبی عمل کند.
نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی افزود: شاید تلقی برخی افراد این است که صدا و سیما به یک گرایش خاص سیاسی تعلق دارد، اما به هیچ وجه این طور نیست. سیاست‌گذاری صدا و سیما پیگیری اهداف کلی نظام است. ممکن است اشکالات موردی وجود داشته باشد، اما در کل عملکرد صدا و سیما در بسیج کردن مردم و عمل به اهداف نظام بهتر از سازمان‌های دیگر است.
طباطبایی نژاد تصریح کرد: در مسائل فرهنگی این‌گونه نباید باشد که صدا و سیما همچون آینه، انعکاس دهنده مسائل فرهنگی کشور باشد، بلکه صدا و سیما در مسائل فرهنگی باید دانشگاه باشد. همان‌طور که امام راحل فرمودند "صدا و سیما یک دانشگاه است"پس باید راهبرد صدا و سیما مانند یک دانشگاه فرهنگ ساز و پیگیر مسائل فرهنگی کشور باشد.
وی گفت: برای رفع این نقیصه باید سیاست‌های کلی برای صدا و سیما تعیین شود. رییس صدا و سیما و شورای سیاست‌گذاری صدا و سیما باید مسائل را به این سمت هدایت کنند که اهداف عالیه فرهنگی و اجتماعی نظام در مورد امداد رسانی به مستمندان، اهداف انقلابی و جهادی و حجاب و عفاف پیگیری شود. البته این برنامه‌ها در صدا و سیما ساخته می‌شود، اما کمرنگ است.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از اشکالاتی که به صدا و سیما وارد می‌دانم این است که در مورد موسیقی فتوای مراجع متفاوت است. برخی از مراجع تقلید، موسیقی را حرام می‌دانند و برخی دیگر از مراجع، موسیقی مطرب را حرام می‌دانند. اگر موسیقی مطرب حرام است نباید این‌قدر پخش آن در صدا و سیما عادی باشد که فرزندانمان اصلاً ندانند موسیقی حرام هم داریم.
طباطبایی نژاد افزود: این امر یک اشکال در برنامه‌های صدا و سیما است. اگر برخی از هنرمندان را به کار بگیریم در ساخت برنامه می‌توانیم جذابیت‌های زیادی ایجاد کنیم. البته با کل موسیقی مشکلی نداریم، اما نباید موسیقی به شکلی باشد که موسیقی‌های غیر مجاز و طرب‌انگیز در صدا و سیما عادی شود، باید از موسیقی‌های مفید بهره ببریم.
وی اظهار کرد: بنابراین در مسائل فرهنگی به برنامه‌های صدا و سیما انتقاد داریم، اما در خصوص برنامه‌های سیاسی ظلم است که بگوییم صدا و سیما جناحی عمل می‌کند. البته ممکن است برخی از جناح‌ها خود را از نظام دور کنند مانند جریان‌های سال 88 که برخی از جناح‌ها خودشان از نظام فاصله گرفتند.
نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معنای صدای مردم بودن به این معنا نیست که هر کسی پشت تریبون صدا و سیما قرار بگیرد، گفت: معنای صدای مردم بودن صدا و سیما این است که آن اهداف کلی که مردم برای آن اهداف نظام را ایجاد کردند از سوی این سازمان پیگیری شود.
طباطبایی نژاد با بیان اینکه راهبرد صدا و سیما در مسائل سیاسی حفظ نظام و انقلاب است، گفت: صدا و سیما نباید اهداف کلی نظام را فراموش کند و یکی از راه‌های رسیدن به این اهداف نیز این است که مخالفان هم بتوانند در صدا و سیما صحبت کنند. اگر این اتفاق نیفتد بی‌سلیقگی صدا و سیما نشان داده می‌شود. در این خصوص صدا و سیما باید این توجه را داشته باشد که وقتی یک مخالف بتواند در برنامه ای صحبت کند برای مصالح کشور بهتر است.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در همین خصوص، خاطرنشان کرد: در برنامه‌های صدا و سیما در اوایل انقلاب تمام تفکرات و سلیقه‌های مختلف حضور داشتند و صحبت می‌کردند و هم اکنون نیز باید این رویه در برنامه‌های رادیو و تلویزیون اجرا شود. البته این موضوع به آن معنی نیست که اگر صدا و سیما این کار را انجام ندهد پس جناحی عمل کرده است.
 


http://www.sepahannews.ir/fa/News/37786/طباطبایی-نژاد--مخالفان-هم-باید-بتوانند-در-صدا-و-سیما-صحبت-کنند
بستن   چاپ