پیام سپاهان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:
ایمن‌سازی جاده مرگبار موته از توان اصفهان خارج است
سه شنبه 22 خرداد 1397 - 10:45:26
سپاهان نیوز - اصفهان - مدیرکل محیط زیست اصفهان گفت: جاده موته هرساله جان تعداد زیادی از حیوانات در این منطقه را می‌گیرد که به علت بی‌توجهی‌ مکرر نهادها برای ایمن‌سازی، از سازمان محیط زیست کمک خواستیم.

سید رحمان دانیالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، با توجه به ایجاد جاده‌ای در میان پارک ملی موته که موجب تلف شدن حیات وحش از سال‌های گذشته تاکنون شده است در ارتباط با اقدامات پیشگیرانه لازم در این ارتباط، اظهار داشت: این جاده هرساله جان تعداد زیادی از آهوهای منطقه و دیگر حیات وحش منطقه را می‌گیرد و به ویژه امسال با توجه به خشکسالی، تعداد زیادی آهو در تلاش برای یافتن آب از محیط زیست طبیعی خود خارج شده و در تصادفات جاده‌ای تلف شدند.
وی افزود: مکاتبات و نامه‌نگاری با نهادهای مرتبط در استان برای دستیابی به روش‌های حفاظتی از جمله ایجاد خاکریز انجام شد اما موثر نبوده است و بر این اساس اقدامات لازم برای رفع مشکلات این جاده دیگر از دست استان خارج است و باید به شکل ملی پیگیری شود.
برای رفع مشکلات جاده موته از طریق سازمان محیط زیست اقدام می‌شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه برای رفع مشکلات این جاده از طریق سازمان محیط زیست اقدام می‌شود، تاکید کرد: با آقای ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست و مدیرکل سابق محیط زیست استان اصفهان در این ارتباط صحبت‌هایی انجام شده است تا با استفاده از کمک‌های ملی ارگان‌های مربوطه به اجرای قانون‌های مصوب در ارتباط با ایمن سازی جاده موته ملزم شوند.
وی در ارتباط با ساخت جاده روگذر در این منطقه همانند بسیاری از مناطق حفاظت شده دنیا ابراز داشت: انجام این امر از سوی نهاد مربوطه را امری بعید می‌دانیم اما امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده شاهد اجرای قوانین مصوب ابلاغی طی نامه‌های مختلف به اداره راه و شهرسازی و ایجاد خاکریز حفاظتی در این منطقه باشیم.
گفتنی است پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته از غنی ترین زیستگاه‌های آهو در ایران و زیستگاه اصلی این حیوان در استان اصفهان است اما در سال‌های گذشته جاده‌ای در میان پارک ملی موته احداث و موجب تلف شدن حیات وحش از سال‌های گذشته تاکنون شده است.
به گفته مصطفی جمشیدیان، یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان این جاده به دلیل نبود ایمنی‌های لازم از جمله کمبود تابلوهای هشدار برای رانندگان، سرعت‌گیرهای مناسب، اعلام محدودیت سرعت و ثبت تخلفات به کمک دوربین و به ویژه نبود جاده روگذر و یا حتی یک خاکریز حفاظتی، هر ساله جان تعداد زیادی از آهوان منطقه موته و دیگر گونه‌های غنی حیات وحش را می‌گیرد که جلوگیری از این امر نیازمند توجه جدی مسئولان و کمک نهادهای مرتبط با راه‌ و شهرسازی است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37799/ایمن‌سازی-جاده-مرگبار-موته-از-توان-اصفهان-خارج-است
بستن   چاپ