پیام سپاهان
معاون صنایع دستی استان اصفهان:
60 درصد صنایع دستی کشور در اصفهان تولید می شود
سه شنبه 22 خرداد 1397 - 11:53:41
سپاهان نیوز - اصفهان - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: استان اصفهان به لحاظ حجم، 60 در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده است.
جعفر جعفر صالحی سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع بیش از 300 رشته صنایع دستی ثبت و شناخته شده در ایران، 196 رشته در استان اصفهان فعال است که اکثر کارگاه های تولیدی و فروشگاه های این صنایع در میدان نقش جهان اصفهان مستقر است.
معاون صنایع دستی استان اصفهان افزود: هم اکنون بیشترین حجم صنایع دستی تولیدی در استان مربوط به رشته های قلمکار، مینا، خاتم، قلمزنی و کاشی سنتی است.
جعفرصالحی با اشاره استقبال داخلی و خارجی از تولیدات ذکر شده افزود: اگر تولید کنندگان سلیقه مشتری را در نظر بگیرند و در قالب کاربری های جدید به تولید این محصولات اقدام کنند، می توانند بازار صنایع دستی استان را بیش از پیش رونق بخشند.
جعفرصالحی با توصیف ویژگی های بی بدیل و جایگاه برجسته صنایع دستی اصفهان یادآوری کرد: شهر اصفهان در سال 94 از سوی یونسکو به عنوان نخستین عضو شبکه جهانی شهرهای خلاق (معتبرترین شبکه جهانی) در عرصه صنایع دستی و هنرهای مردمی معرفی شد و به عضویت این شبکه درآمد.
وی اضافه کرد: با فعال شدن دبیرخانه شهر جهانی صنایع‌دستی در اصفهان، زمینه های مناسب تری در عرصه نوآوری و تنوع در تولید صنایع دستی این استان بیش از گذشته فراهم شده است.
جعفر صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت و آمار صادرات صنایع دستی استان اصفهان توضیح داد: به لحاظ اینکه پایانه مستقیمی برای صادرات صنایع دستی در این استان وجود ندارد و بیشترین صادرات از تهران و یا مرزهای جنوبی و غربی کشور صورت می گیرد نمی توان آمار دقیقی از صادرات این محصولات در استان ارائه داد.
این در حالیست که مدیرکل دفتر صادرات و بازرگانی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشورسال گذشته گفته بود که در چهار سال اخیر بیشترین میزان رشد در سبد صادرات کالاهای غیرنفتی کشور به صنایع‌دستی و بویژه به تولیدات هنرمندان اصفهانی اختصاص دارد.
پویا محمودیان افزود: همگان اصفهان را اسطوره شهری می‌دانند که یکی از اصلی‌ترین قطب‌های صنایع‌دستی کشور به‌شمار می‌رود.
وی با اشاره به نقش اصفهان در توسعه و ترویج صنایع‌دستی کشور تصریح کرد: با تلاش‌های همه مسئولان و هنرمندان بویژه هنرمندان اصفهان موفق شده‌ایم تا رشد 334 درصدی در حوزه صادرات صنایع‌دستی در چهارسال اخیر داشته باشیم.
استان اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران محسوب می شود و تزئینات آجری، کاشی کاری، گچ بری و انواع خط در آثار تاریخی اصفهان، از حدود قرنها پیش تا دوره معاصر به مناره ها، مساجد، قصرها و بناهای تاریخی جلوه ای خاص و جذاب بخشیده است.
همچنین هنرهای زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری و تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن و قطعات نگارگری و نقاشی جملگی به جایگاه بی بدیل هنر اصفهان گواهی میدهد.
علاوه براین صنایع دستی این استان همچون خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.
شورای جهانی صنایع دستی، روز چهاردهم شهریور 94، اصفهان را از بین شش شهر جهان که نامزد ثبت جهانی صنایع دستی شده بودند به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزید.
10 ژوئن مصادف با بیستم خرداد روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است.
ت/6994 / 1339

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37804/60-درصد-صنایع-دستی-کشور-در-اصفهان-تولید-می-شود
بستن   چاپ