پیام سپاهان
آثار خشکی تالاب گاوخونی تا شعاع 500 کیلومتری را دربرمی گیرد
سه شنبه 22 خرداد 1397 - 20:41:48
سپاهان نیوز - اصفهان- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: تبعات خشکی تالاب بین المللی گاوخونی تا شعاع 500 کیلومتری را دربرمی گیرد.
به گزارش ایرنا، سیدرحمان دانیالی روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست و تجلیل از فعالان محیط زیست استان اصفهان افزود: بحران خشکی تالاب گاوخونی فقط مربوط به استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری نیست و شیوع آثار آن تا شعاع پانصد کیلومتری، دامن بخش عظیمی از جمعیت کشور را فراخواهد گرفت لذا همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکل این تالاب را حل کنیم.
وی با اشاره به وضعت ناگوار زاینده رود گفت: به زاینده رود نباید بصورت بخشی، استانی و محلی نگاه کرد بلکه باید بصورت ملی به آن توجه شود.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر ضرورت انجام وظایف دستگاه ها و بخش های مرتبط در حوزه محیط زیست هشدار داد: درغیراین صورت مستندات و اقدام های اجرایی که باید انجام شود اما عمل نمی شود، جمع آوری و در باره آنها اطلاع رسانی خواهد شد.
وی با بیان معضلات محیطی زیستی استان به موضوع آلودگی هوای اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: در تابستان وضعیت کیفی هوای اصفهان فراموش می شود اما در زمستان که پدیده "اینورژن" (وارنگی دما) رخ می دهد، همه می گویند محیط زیست چه اقدام هایی انجام داده است.
وی اضافه کرد: این در حالی است که همه جلسات و برنامه های مربوط به این موضوع بصورت مستمر هر هفته برگزار می شود.
دانیالی همچنین با اشاره به اینکه استان اصفهان بالاترین درصد حیات وحش کشور را در خود دارد، گفت: بیش از 50 درصد از حیات وحش کشور در اصفهان است و این استان از این نظر داشته های طبیعی فوق العاده و بی نظیری دارد.
در این مراسم از 15 فعال زیست محیطی استان تجلیل شد.
رونمایی از دادنمای گربه سانان استان(بانک اطلاعاتی گربه سانان و برنامه های هدایتی، مدیریتی و حفاظتی برای حفظ این گونه های ارزشمند) از برنامه های دیگر این مراسم بود.
به گزارش ایرنا، زاینده رود بعنوان بزرگترین رودخانه منطقه میانی کشور و تامین کننده آب آشامیدنی افزون بر پنج میلیون نفر ساکنان استان اصفهان و برخی نقاط همجوار و نیز محل تامین آب کشاورزی این مناطق در سال های اخیر با خشکی و کاهش روز افزون منابع آبی مواجه شده است.
کارشناسان علاوه بر خشکسالی و کاهش ریزش های جوی، مدیریت نامناسب منابع آب، برداشت غیراصولی در بالادست، حفر غیرقانونی چاه برای مصارف کشاورزی و نبود آینده نگری را از دلایل عمده خشکی رودخانه زاینده رود می دانند که زندگی میلیون ها نفر از ساکنان مرکز کشور بدان وابسته است .
از سوی دیگر در چند سال اخیر توسعه نا‌متوازن استان اصفهان سبب ایجاد مشکلات و چالش‌های زیست محیطی بسیاری شامل آلودگی هوا، آلودگی آب، کم‌آبی، خشکی تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده‌رود و افت شدید آب‌های زیر‌زمینی شده است.
تالاب بین المللی گاوخونی نیز در سال های اخیر بدلیل کاهش بارش ها در حوضه زاینده رود و برداشت بی رویه در این حوضه آبی، به منطقه ای خشک بدل شده است.
این تالاب نقش عمده ای در اکوسیستم منطقه بویژه پراکنش ریزگردها تا کویری مرکزی ایران دارد.
سازمان ملل متحد(UN)، پانزدهم خرداد برابر با پنجم ژوئن را "روز جهانی محیط زیست" نامگذاری کرده است.
در ایران 16 تا 22 خرداد بعنوان هفته محیط زیست تعیین شده است با این حال امسال بدلیل همزمانی این رویداد با تعطیلات هفته گذشته و شب های قدر، برنامه های هفته محیط زیست از 19 تا 25 خرداد برگزار می شود.
8114/6027

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37839/آثار-خشکی-تالاب-گاوخونی-تا-شعاع-500-کیلومتری-را-دربرمی-گیرد
بستن   چاپ