پیام سپاهان
در واکنش به انتشار یک خبر به نقل از آیت الله طباطبایی نژاد؛
دفتر امام جمعه اصفهان: تقطیع سخنان رسالت خبرنگاری نیست
چهارشنبه 23 خرداد 1397 - 2:15:08 AM
ایرنا
سپاهان نیوز - اصفهان - دفتر امام جمعه اصفهان در پی انتشار خبری به نقل از وی درباره اهمیت نماز جمعه، تاکید کرد که سخنان آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در جمع اعضای ستاد نماز جمعه اردستان تقطیع شده است.
  پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان   با استناد به روایاتی از رسول گرامی اسلام (ص ) و امام باقر (ع) توضیح داد: مقصود از حدیثی که می فرماید نزدیک است خانه هایشان را بر سرشان خراب کنیم، این نیست که چنین کاری کردیم و یا می کنیم و لذا هیچ فقیهی چنین حکمی نداده بلکه بیانی است برای اهمیت موضوع، مثل اینکه شخصی که مصیبت بزرگی بر او وارد شده و می گوید خانه خراب شدم.
خاطرنشان می شود، یکی از خبرگزاری ها دوشنبه هفته جاری به نقل از آیت الله طباطبایی نوشت: نمازجمعه یک واجب عینی است که روایت داریم اگر فردی سه هفته از روی بی اعتنایی نماز جمعه را ترک کرد باید خانه را روی سرش خراب کرد.
دفتر امام جمعه اصفهان در این توضیحات اضافه کرد: حدیثی به سند صحیح در کتاب تهذیب شیخ طوسی در باب فضل جماعت از امام صادق ( ع) به این مضمون آمده است که در زمان رسول خدا عده ای در آمدن به مسجد سهل انگاری می کردند و حضرت فرمودند نزدیک است امر کنم که خانه هایشان را بسوزانند.
(( عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ‏ إِنَّ أُنَاساً کَانُوا عَلَی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَبْطَئُوا عَنِ الصَّلَاهِ فِی الْمَسْجِدِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَیُوشِکُ‏ قَوْمٌ‏ یَدَعُونَ الصَّلَاهَ فِی الْمَسْجِدِ أَنْ نَأْمُرَ بِحَطَبٍ فَیُوضَعَ عَلَی أَبْوَابِهِمْ فَتُوقَدَ عَلَیْهِمْ نَارٌ فَتُحْرَقَ عَلَیْهِمْ بُیُوتُهُمْ. تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان) ؛ ج‏3 ؛ ص25 )) و یکی از مهمترین جماعات که بر ان تأکید شده نماز جمعه است.
در ادامه این مطلب با اشاره به حدیث دیگری از امام باقر (ع) آمده است: به سند صحیح از امام باقر (ع) نقل می کنند که حضرت می فرماید؛ هر کس سه هفته متوالی نماز جمعه را ترک کند خدا بر قلب او مهر می زند.
(( عَنْ أَبِی بَصِیرٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ تَرَکَ الْجُمُعَهَ ثَلَاثَ‏ جُمَعٍ مُتَوَالِیَهً طَبَعَ اللَّهُ عَلَی قَلْبِهِ.تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان) ؛ ج‏3 ؛ ص238 ))
دفتر امام جمعه اصفهان اضافه کرد: شبیه این حدیث را به سند صحیح، اهل سنت از رسول خدا ( ص ) نقل می کنند و لذا متفق بین الفریقین است. و در حدیث دیگری به سند صحیح مرحوم صدوق در کتاب مجالس از امام صادق (ع) نقل می کند که حضرت می فرماید هر کس بدون علت سه هفته نماز جمعه را ترک کند منافق است.
(( عَنْ زُرَارَهَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: صَلَاهُ الْجُمُعَهِ فَرِیضَهٌ وَ الِاجْتِمَاعُ إِلَیْهَا فَرِیضَهٌ مَعَ الْإِمَامِ فَإِنْ تَرَکَ رَجُلٌ مِنْ غَیْرِ عِلَّهٍ ثَلَاثَ‏ جُمَعٍ‏ فَقَدْ تَرَکَ ثَلَاثَ فَرَائِضَ وَ لَا یَدَعُ ثَلَاثَ فَرَائِضَ مِنْ غَیْرِ عِلَّهٍ إِلَّا مُنَافِقٌ. وسائل الشیعه ؛ ج‏7 ؛ ص298))
این دفتر در این توضیحات توجه به این نکته که از این احادیث اهمیت نماز جمعه به طور کلی فهمیده می شود را ضروری دانست و افزود: قدر یقین این احادیث در زمانی است که نماز جمعه واجب باشد مثل زمان حضور رسول خدا(ص) و این احادیث برای کسی است که از روی بی اعتنایی به جماعت و یا جمعه حاضر نشود.
دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان نشر اخبار آن هم از مجلس غیر عمومی و بدون در نظر گرفتن قرائن حالیه و تقطیع کردن جملات را بازگو کننده حق مطلب و رسالت خبرنگاری ندانست و افزود: بسیاری از نکات چهارگانه یاد شده بالا در جلسه مد نظر توسط آیت الله طباطبایی نژاد تشریح و تبیین گردیده است لذا انتشار تنها یک جمله؛ آن هم در مباحث فقهی و نقلی رفتاری غیرمنصفانه و به دور از اخلاق رسانه ای است.
این دفتر در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص ) اضافه کرد: ثالثا اگر واقعیت نیز داشته باشد ولی به جهت تنقیص شخصیتی ضبط و پخش شود، خدای نکرده مشمول این حدیث رسول خدا (ص) خواهد شد که فرمودند کمترین درجه کفر آن است که کلمه ای را از برادرت حفظ کنی و برای کاستن از شخصیت او منتشر کنی. (( عَنِ النَّبِیِّ ص أَنَّهُ قَالَ أَدْنَی‏ الْکُفْرِ أَنْ یَسْمَعَ الرَّجُلُ مِنْ أَخِیهِ الْکَلِمَهَ فَیَحْفَظَهَا عَلَیْهِ یُرِیدُ أَنْ یَفْضَحَهُ بِهَا أُولئِکَ لا خَلاقَ لَهُمْ. وسائل الشیعه ؛ ج‏17 ؛ ص211 ))


http://www.sepahannews.ir/fa/News/37842/دفتر-امام-جمعه-اصفهان--تقطیع-سخنان-رسالت-خبرنگاری-نیست
بستن   چاپ