پیام سپاهان
شهردار اصفهان خواهان خواهرخواندگی این شهر وکرافوف لهستان شد
چهارشنبه 23 خرداد 1397 - 2:42:27 PM
شهرداری
سپاهان نیوز - اصفهان - شهردار اصفهان پیشنهاد کرد این شهر و کراکوف لهستان توافق خواهرخواندگی با یکدیگر امضا کنند.
اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان روز چهارشنبه اعلام کرد: قدرت الله نوروزی در جریان دوازدهمین اجلاس شبکه شهرهای خلاق یونسکو هنگام دیداربا شهردار کراکوف لهستان همچنین پیشنهاد برگزاری هفته فرهنگی دو شهر و خلق و نصب نماد یادبود این دو شهر را مطرح کرد.
شهردار اصفهان اضافه کرد: انجام چنین اقدامات و برنامه ریزی برای اجرای مطلوب آنها زمینه لازم را برای عقد توافق خواهرخواندگی میان اصفهان و کراکوف فراهم می سازد.
نوروزی با برشمردن ویژگیهای مشترک میان اصفهان و کراکوف خاطرنشان کرد: مردم اصفهان در خلال جنگ جهانی دوم با آغوش باز از مهاجران لهستانی میزبانی کردند و خاطرات مشترکی میان این دو ملت رقم خورده است.
وی گفت: این دو شهر در یک دوره همزمان پایتخت کشور خود بودند، از این رو ظرفیت مناسبات جهانی را در خود جای داده اند.
او افزود: وجود نویسندگان و ادبا در هر دو شهر اصفهان و کراکوف و وجود مکاتب ادبی و هنری را باید فرصت قلمداد کرد، همچنین در گذشته جمعی از اصحاب فرهنگ و ادب اصفهان و لهستانیها در کافه پولونیا واقع در چهارباغ عباسی گرد هم می آمدند این نشان از عمق روابط حسنه میان جریانهای فکری دو کشور است.
شهردار اصفهان وجود آثار تاریخی و میراث ناملموس در این دو شهر را برای توسعه جهانگردی و گردشگری ارزشمند دانست و ادامه داد: حضور این دو شهر در شبکه شهرهای خلاق یونسکو نیز موید این ادعاست.
نوروزی به اهمیت برخی رویدادهای جهانی نظیر جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان که توسط یونسکو در زمره بهترین سطوح جشنواره های سینمایی قرار دارد، پرداخت و گفت: برپایی هفته های فرهنگی متقابل میان دو شهر با هدف تقویت و توسعه جایگاه اقتصاد فرهنگ و هنر را پیشنهاد می دهم چراکه اصفهان در این زمینه ظرفیتهای خوبی دارد که نمونه مرتبط و اخیر آن برپایی نمایشگاه عکس یادبود هفتاد و پنجمین سال ورود لهستانیها به ایران در موزه هنرهای معاصر اصفهان بود.
شهردار اصفهان به طور رسمی از شهردار کراکف برای شرکت در مراسم روز نکوداشت اصفهان در آذر ماه دعوت کرد.
شهردار کراکوف نیز در این دیدار با استقبال از هیات مدیریت شهری اصفهان، فرصت پیش آمده برای گفت و گو و تبادل نظر را سبب خرسندی دانست و تاکید کرد: روابط اصفهان وکراکوف باید جدی تر از گذشته دنبال شود.
جک ماچروفسکی بر پایدار شدن روابط دو شهر تاکید کرد و با بیان اینکه تاکنون نتوانسته ایم به صورت پایدار روابط مختلف شهری با اصفهان را ادامه دهیم، خواستار ایجاد زمینه هایی برای گسترش روابط و پایداری آن شد.
شهردار کراکوف پیشنهاد یأت ایرانی را منطبق با برنامه های شهرداری کراکوف دانست و برای ادامه همکاری ها در آینده نزدیک ابراز خرسندی کرد.
وی همچنین تاکید کرد که پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات فعلی اصفهان و کراکوف می توانند به عنوان دو شهر خواهر خوانده به تبادلات خود بپردازند.
دوازدهمین اجلاس شبکه شهرهای خلاق یونسکو روز سه شنبه با حضور شهرداران کلانشهرهای حاضر در شبکه شهرهای خلاق جهان از جمله اصفهان افتتاح شد.
هیات ایرانی هم به صورت فعال در برنامه های این نشست حضور دارد و در حاشیه برنامه ها به تبادل مباحث مختلف مدیریت شهری با همتایان خود در جهان می پردازد.
کلانشهر اصفهان بعنوان نخستین شهر ایرانی آذرماه سال 94 از سوی یونسکو به عنوان شهر خلاق انتخاب شد و به جمع شهرهای خلاق جهان پیوست.
شبکه جهانی شهرهای خلاق، معتبرترین شبکه جهانی است که از سوی یونسکو تشکیل شده و اصفهان به لحاظ برخورداری از صنایع دستی و هنرهای مردمی به عنوان عضو رسمی این شبکه انتخاب شده است .
شهر تاریخی اصفهان با شهرهای شیان چین، کوالالامپور مالزی، فلورانس ایتالیا، یاش رومانی، بارسلون اسپانیا، ایروان ارمنستان، کویت، فرایبورگ آلمان، هاوانا کوبا، لاهور پاکستان، ست پترزبورگ روسیه، داکار سنگال، بعلبک لبنان و نجف عراق عقد خواهرخواندگی دارد.
کراکوف یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای کشور لهستان به شمار می رود، این شهر در جنوب لهستان قرار گرفته و تا سال 1609 میلادی پایتخت این کشور بود.
جمعیت این شهر در سال 2008 بیش از 750 هزار نفر اعلام شد.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/37881/شهردار-اصفهان-خواهان-خواهرخواندگی-این-شهر-وکرافوف-لهستان-شد
بستن   چاپ