پیام سپاهان
اوقاتی فارغ از هدف/ تابستان هایی که با داغ «خلاقیت» می گذرد
دوشنبه 28 خرداد 1397 - 1:31:27 PM
مهر
سپاهان نیوز - اصفهان - عدم رغبت جوانان به مشارکت در برنامه های سازمان های دولتی در خصوص اوقات فراغت و هدررفت این فرصت طلایی نشان می دهد که سیاست تصمیم سازان برای غنی سازی این روزها به در بسته خورده است.

 اگر از شمال شهر تا جنوب شهر قدمی بزنید و از هرجوانی که دیدید بپرسید؛ «اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانی»؟ از این جواب های گنگ و نامفهوم زیاد می شنوی. جواب هایی که شاید از روی شیطنت جوانان در پاسخگویی باشد اما در همین خنده ها و پاسخ های از روی شیطنت حرف های پر مفهوم زیادی نهفته شده است. حرف ها و دردهایی که از حال بد جوانان و نوجوانان اصفهان خبر می دهد؛ جوانانی که از تفریح در بهترین دوران خود بازماندند و از اوقات فراغت چیری جز یک اسم ندیدند.
گفتگوی کوتاه زیر با چند جوان و نوجوان اصفهانی نشان می دهد که چارچوب برنامه ریزی ها برای غنی سازی اوقات فراغت در اصفهان هنوز نتوانسته همه جامعه هدف خود را شامل شود و از همین رو، پاسخ هایی که از زبان جوانان اصفهانی می شنویم بخش قابل توجهی از واقعیت های روز جامعه و چالش های پیش روی سیاست گذاران این حوزه را دربرمی گیرد.
اوقات فراغت؟!! چی هست؟ دربارش چی بگم؟ (میخندد) اصلا اوقات فراغتی نداریم که بخوایم بگذرونیم (جمع را ترک می کند) (فکر می کند) راستشو بگم؟؟ سینما، پارک، گیم نت کافی شاپ جواب اینو بلد نیستم سوال بعدی لطفا...(می خندد) جوانان شهر اکنون چشم امید به هیچ مسئولی ندارند و با چرخیدن در فضای مجازی وقت های آزاد خود را پر می کنند، سینما و پارک و کافی شاپ هم که زمانی پاتوق جوانان بود خالی از جمعیت شده و جذابیت خود را از دست داده است. این حجم از نارضایتی مردم از نبود امکانات برای گذراندن اوقات فراغت در شهری که در آن بستری مناسب برای ساخت مجموعه های تفریحی و فرهنگی وجود دارد، تاسف بار است.
مرتضی پدریان درباره اوقات فراغت، گفت: اوقات فراغت زمانی است که فرد هیچگونه فعالیت اقتصادی، آموزشی و... نداشته باشد.
اوقات فراغت به معنای پر کردن زمان نیست
وی مسئله اوقات فراغت را مهم عنوان کرد و افزود: بحث اوقات فراغت برای جوانان دارای حساسیت بالایی است زیرا جوانان و نوجوانان به دلیل نداشتن اوقات فراغت به سمت آسیب های اجتماعی کشیده می شوند.
جامعه شناس و استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: اوقات فراغت به معنای پرکردن زمان نیست بلکه به سازماندهی و برنامه ریزی نیاز دارد که امروزه این برنامه ریزی ها کفایت نمی کند.
وی افزود: سازمان ها و نهادهای خصوصی بسیاری با تبلیغات توانسته اند تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان را به شرکت در کلاس های آموزشی ترغیب کنند اما این اقدام پاسخگوی نیاز جوانان جامعه نیست.
وی بازی های اینترنتی را از اوقات فراغت دانست و گفت: بازی های اینترنتی از آنجایی که نوعی سرگرمی محسوب می شود می تواند اوقات فراغت باشد اما جنبه های مثبت و منفی را نیز به همراه دارد.
پدریان نقش خانواده ها در اوقات فراغت نوجوان و جوانان را پررنگ دانست و اظهار داشت: خانواده ها با تعیین و زمانبندی اوقات فراغت فرزندانشان می توانند کمک بزرگی در برنامه ریزی ها داشته باشند و هر خانواده موظف است اوقات فراغت فرزندش را کنترل کند.
از آنجا مسئله بحران آب بسیار جدی است ما در تابستان امسال به طور ویژه به این موضوع پرداخته ایم و در کنار این برنامه تصمیم داریم با همکاری هلال احمر و سازمان آتش نشانی آموزش هایی را نیز در راستای امداد و نجات در اختیار دانش آموزان قرار دهیم
جامعه امروزی که بیشتر آن را جوانان و نوجوانان تشکیل داده اند نیازمند طراحی و برنامه ریزی قدرتمندی است که جوانان اصفهانی را به خود جذب کند، حتی سازمان ها می توانند در این امور از خود جوانان کمک بگیرند و با تحقیق و بررسی از میزان علاقه مندی آنها با خبر شوند.
با نزدیک شدن به ایام تابستان و افزایش ساعات اوقات فراغت دانش آموزان اداره آموزش و پرورش استان برنامه ریزی ها و ستادهایی را در این راستا تشکیل داده است که مدیر اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش اصفهان در این باره با اشاره به تشکیل ستاد برنامه ریزی و هدایت اوقات فراغت در آموزش و پرورش استان  گفت: یکی از مهم ترین اهدافی که این ستاد دنبال می کند برنامه ریزی مناسب برای تابستان دانش آموزان است.
آموزش مهارت های فنی به دانش آموزان در تابستان
وی شعار امسال ستاد را تابستان با نشاط با کسب مهارت عنوان کرد و افزود: از پنج ماه گذشته تا الان برنامه ریزی هایی در راستای افزایش توانمندی دانش آموزان در نظر گرفته ایم و با برگزاری کلاس های آموزشی در هنرستان ها و کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با اتکا به شعار سال تصمیم داریم در تابستان امسال مهارت های فنی را به دانش آموزان آموزش دهیم تا حمایت از کالای ایرانی در فرهنگمان نهادینه شود.
محمد اسماعیل زاده دیگر اهداف ستاد را آموزش مدیریت بهینه مصرف آب عنوان کرد و گفت: از آنجائیکه مسئله بحران آب بسیار جدی است ما در تابستان امسال به طور ویژه به این موضوع پرداخته ایم و در کنار این برنامه تصمیم داریم با همکاری هلال احمر و سازمان آتش نشانی آموزش هایی را نیز در راستای امداد و نجات در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.
وی با اشاره به خودجوش بودن تشکیل چنین ستاد هایی اظهار داشت: از آنجایی که این ستادها به طور داوطلبانه شکل گرفته و هزینه ها با مشارکت مردم تامین می شود از سازمانها و نهادها درخواست می کنیم از ستاد برنامه ریزی و هدایت اوقات فراغت حمایت کنند تا برنامه های بهتری را در دسترس جوانان قرار دهیم.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان نیز با ارائه محورهای برنامه ریزی شده در تابستان سال 97  گفت: بر اساس مصوبه ای در بیست و هشتمین جلسه شورای عالی جوانان، 9 محور در برنامه ریزی های سازمان قرار گرفت که این 9 محور عبارتند از؛ فرهنگ سازی با تاکید بر تقویت آگاهی های دینی، کتابخوانی و پژوهش، برنامه های ورزشی، اردو های جهادی، اردوهای سیاحتی و زیارتی، مهارت آموزی در ابعاد فنی و هنری، محیط سازی فضای مجازی و رسانه، گفت و گوی جوانان، شناسایی و تقدیر از ابتکار و آثار جوانان که سعی شده در برنامه های تابستان امسال از تمامی این محورها استفاده شود.
برنامه های تفریحی در تمامی مناطق استان مخصوصا مناطق محروم نیز اجرا می شود و در 24 شهرستان استان نیز با هماهنگی دستگاه ها 9 محور اوقات فراغت اجرایی خواهد شد تا نیاز جوانان شهرستانی و کم بضاعت نیز رفع شود
وی اجرای این برنامه ها در طول سال را ضروری دانست و افزود: با اینکه برنامه های تفریحی در تمام طول سال لازم و ضروری است اما از آنجایی که جوانان در تابستان وقت آزاد بیشتری دارند و این برنامه ها در راستای غنی سازی و کیفی سازی اوقات فراغت انجام می گیرد بنابراین در تابستان چنین برنامه هایی را اجرایی می کنیم.
رامین نعیمی با اشاره به اینکه ایران از جوان ترین کشور ها محسوب می شود، گفت: ما باید زمینه اوقات فراغت را برای جوانان شهر و کشورمان فراهم کنیم تا جامعه به اهداف خود برسد و شخصیت جوانان به خوبی شکل بگیرد و اوقات فراغت بهترین فرصت برای شکوفایی جوانان است.
وی در ادامه اظهار کرد: برنامه های تفریحی در تمامی مناطق استان مخصوصا مناطق محروم نیز اجرا می شود و در 24 شهرستان استان نیز با هماهنگی دستگاه ها 9 محور اوقات فراغت اجرایی خواهد شد تا نیاز جوانان شهرستانی و کم بضاعت نیز رفع شود.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان ادامه داد: برنامه های تفریحی با شعار سال نیز هماهنگی دارد و از آنجایی که شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» است ما در یکی از محور های برنامه ریزی شده، مهارت آموزی در زمینه های فنی و هنری را داریم که این به خودی خود می تواند زمینه حمایت از کالای ایرانی را فراهم کند، چراکه جوانان باید بتوانند محصولی داخلی را تولید کنند تا حمایت از آن نیز شکل بگیرد.
وی از برگزاری جشنواره های متعدد در این مدت خبر داد و گفت: در پایان این جشنواره ها از برترین های استانی، فعال ترین دستگاه ها، پر مخاطب ترین برنامه، فعال ترین کار شناسان و ایده برتر تجلیل خواهیم کرد.
ایجاد شادی و نشاط شهری در راس برنامه های اوقات فراغت است
محمد عیدی نیز  با اشاره به رویکردهای سازمان فرهنگی تفریحی اصفهان در اجرای برنامه های متناسب با اهداف سازمان در ایام تعطیلات تابستانه اظهار داشت: ما در تلاش برای تامین سه مسئله هستیم که در مرحله اول حقوق فرهنگی شهروندان اصفهانی تامین شود به این معنی که شهروندان بتوانند طی کمترین مساحت و زمان ممکن به خدمات فرهنگی در شهر برسند.
وی ادامه داد: دومین مورد ترویج عادلانه خدمات فارغ از فاصله طبقاتی است که موجب بهره مندی همه شهروندان از برنامه های تفریحی شود.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه سومین مورد که خیلی حائز اهمیت است فراهم کردن زمینه خلاقیت در شهر اصفهان برای ایجاد شهر خلاق است، ابراز داشت: این کار زمینه های پرورش جامعه ای خلاق را نیز فراهم می کند.
اوقات فراغت به صورت انفرادی وجود دارد که تماشای تلویزیون است و باعث افسردگی می شود و نوعی دیگری از اوقات فراغت خیابان گردی هاست که باعث ایجاد آسیب های اجتماعی می شود
وی در ادامه اضافه کرد: اوقات فراغت معانی متفاوتی دارد برخی اوقات فراغت را پرکردن زمانی که فرد فارغ از فعالیت و کار است می دانند، اما برخی معتقد اند اوقات فراغت زمانی است که موجب شکوفایی فرد و استعدادهای او می شود.
عیدی افزود: اوقات فراغت به صورت انفرادی وجود دارد که تماشای تلویزیون است و باعث افسردگی می شود و نوعی دیگری از اوقات فراغت خیابان گردی هاست که باعث ایجاد آسیب های اجتماعی می شود و از دیگر تعاریف اوقات فراغت می توان از فراغت فعال نام برد که سازمان فرهنگی تفریحی سعی دارد فعالیت فراغت شهروندان را فراهم کند که در حوزه های ورزشی و فرهنگی با این نگاه وارد برنامه ریزی شده ایم.
وی در ادامه اظهار کرد: بخشی از برنامه های سازمان عرصه محور است که شهروندان می توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند و بخشی دیگر از برنامه ها حوزه کلاس هاست که طبق مصوبات شورای شهر برنامه ریزی و اجرا شده است.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: اولویت اصلی سازمان ما ایجاد شادی و نشاط در شهر با اجرای برنامه های عرصه محور است.
جوانان کارآفرین، جبران کننده کم کاری مسئولان
از آنجایی که برخی از جوانان و نوجوانان بسیار فعال، پویا و خلاق هستند، خود نیز ایده های کارآمدی در زمینه اوقات فراغت خواهند داشت که می تواند کم همتی و بی توجهی مسئولان را جبران کند، آسیب های اجتماعی می تواند دامن گیر بسیاری از جوانان شود، به طوری که هر نوجوانی در وقت های آزاد خود به دلیل نداشتن تفریحات سالم به سمت تفریحات ناسالم برود.
در کشوری که «جوان» را آینده ساز می دانند، زمینه های قابل توجهی برای تحصیل، پژوهش و اوقات فراغت که بتواند آنها را بی نیاز کند، فراهم نشده است که اگر مسئولان به جوانان مستعد و کار آفرین اعتماد داشته باشند می توان در زمینه اوقات فراغت به توسعه بیشتری دست پیدا کرد تا زمانی که در خیابان های شهر قدم می زنیم و از جوانان در ارتباط با اوقات فراغت می پرسیم با جواب های عجیب و غریب روبرو نشویم.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/38074/اوقاتی-فارغ-از-هدف--تابستان-هایی-که-با-داغ-«خلاقیت»-می-گذرد
بستن   چاپ