پیام سپاهان
کرمانی:
توسعه کشت گلخانه‌ای بدون آب باکیفیت امکان‌پذیر نیست
شنبه 2 تير 1397 - 11:16:45
سپاهان نیوز - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه 55 درصد باغ‌های استان در تنش خشکسالی گرفتار هستند، گفت: بدون تضمین آب دایم و با کیفیت، سرمایه گذاری برای احداث گلخانه و توسعه کشت گلخانه ای امکان پذیر نیست.
اصغر محسن زاده کرمانی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، در خصوص میزان خسارت ناشی از خشکسالی در کشاورزی استان، اظهار کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارندگی سال زراعی جاری، حدود 43 هزار هکتار از باغات استان معادل 55 درصد مجموع باغ ها، تحت تنش خشکسالی قرار دارد.
وی با بیان اینکه از میزان باغات یاد شده در سال جاری بیش از 20 هزار هکتار آن، به شدت در معرض خطر خشکسالی قرار داشته و نیاز به آبرسانی سیار دارند، افزود: البته تامین و خرید آب از منابع چاه های مطمئن برای استفاده باغداران در شهرستان های استان پیش بینی و در حال اجرا است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ابرازامیدواری کرد: با تامین اعتبارات مورد نیاز، کمترین خسارت به درختان وارد شود و حداقل سطوح باغات، در سال جاری از خطر خشکی نجات یافته و سرمایه باغداران حفظ شود.
وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، به منظور استفاده بهینه از منابع آبی موجود و کاهش تلفات آب و حفظ و نگهداری باغات، پروژه هایی شامل انتقال آب از طریق لوله گذاری، احداث پوشش استخرهای مناسب و آبرسانی سیار را پیش بینی کرده که در صورت تامین کامل اعتبارت لازم، کمک موثری در جهت کاهش خسارت خواهد بود.
کرمانی در خصوص وضعیت کشت گندم و جو در استان، اظهار کرد: در سال های پر آب سطح زیر کشت گندم و جو پاییزه در استان اصفهان حدود 150 هزار هکتار بود که اکنون این میزان به حدود 80 هزار هکتار کاهش یافته است. در شهرستان اصفهان نیز سطح زیر کشت گندم و جو در دوران آب سالی، حدود 50 هزار هکتار بود که در سال آبی جاری به کمتر از 15هزار هکتار رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه تغییر روش آبیاری، یکی از راهکارهای اصلی مدیریت مصرف آب در راستای افزایش راندمان آبیاری است، گفت: تغییر سیستم آبیاری از سنتی با راندمان آبیاری حدود 35 درصد به روش های مدرن آبیاری با راندمان حدود 90 درصد و سایر روش های تکمیلی نظیر تسطیح لیزری در حفظ منابع آبی و کاهش خسارات ناشی از خشکسالی تاثیر بسزایی دارد و این موضوع به عنوان یک سیاست، در حال پیگیری و اجرا است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در خصوص توسعه کشت گلخانه با توجه به شرایط آبی استان، اظهار کرد: با توجه به لزوم تامین آب دایم و با کیفیت مناسب در کشت گلخانه ای، بدون تضمین چنین آبی، سرمایه گذاری برای احداث گلخانه امکان پذیر نیست. البته طرح لازم برای توسعه گلخانه ها در شرق استان تهیه و در حال پیگیری است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/39214/توسعه-کشت-گلخانه‌ای-بدون-آب-باکیفیت-امکان‌پذیر-نیست
بستن   چاپ