پیام سپاهان
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
انجمن‌های اسلامی مانند گذشته آزادی عمل ندارند
شنبه 2 تير 1397 - 11:16:48
سپاهان نیوز - دبیر انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تنها نهادی که می‌تواند شور و نشاط را به دانشگاه بیاورد تشکل دانشجویی و یک انجمن اسلامی دارای اختیار است. اگر بخواهیم نهادهای دیگری را به عنوان جایگزین انجمن‌های اسلامی بگذاریم سبب از بین رفتن شور و نشاط در دانشگاه می‌شویم.
مجید سلیمیان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، در خصوص مهم‌ترین مشکلات تشکل‌های دانشجویی، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات کنونی این است که انجمن‌های اسلامی مانند گذشته آزادی عمل ندارند و این امر باعث شده است فعالیت‌های دانشجویی محدود شود. در یک برهه از زمان شاهد بودیم که تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی از قبیل انجمن‌های اسلامی نقش روشنگری در جامعه داشتند، اما رفته‌رفته با یک سری محدودیت‌ها و سلب اختیارهایی که ایجاد شد فضای دانشگاه و روحیه جنبش دانشجویی ضعیف‌تر شده است.
وی افزود: البته اگر بخواهیم این مشکلات را طیفی نگاه کنیم قاعدتاً انجمن اسلامی در این زمینه بیشتر مورد هجمه بوده است. گواه این مطلب هم این است که تشکل‌هایی مانند بسیج دارای اتحادیه در کشور هستند، اما 6 سال است که هنوز یک اتحادیه آزاد اندیش برای انجمن‌های اسلامی شکل نگرفته است.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: بسیاری از تشکل‌های دانشجویی در سطح کشور برای اینکه بخواهند یک نماینده مجلس را به دانشگاه بیاورند باید مسیرهای خیلی پیچیده را طی کنند که اغلب هم ممکن است با حضور آن نماینده مخالفت شود. البته دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمتر با این مشکل مواجه است.
سلیمیان گفت: این سلب اختیارها و اینکه برخی می‌خواهند تمام فعالیت‌های دانشجویی را زیر نظر خودشان بیاورند سبب می‌شود کارشکنی‌های زیادی در دانشگاه رخ دهد.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در دانشگاه‌ها با آن مواجه می‌شویم این است که هر سال یک سری کانون‌ها و نهادهای دانشجویی شکل می‌گیرد که کارهای موازی با انجمن‌های اسلامی می‌کنند. هم‌اکنون شاهد هستیم که در وزارت علوم آن‌چنان که باید به تشکل‌ها و انجمن‌های اسلامی نگاه ویژه ندارند و بیشتر نگاه کانون محور دارند. بنابراین سیاست‌ها بیشتر به سوی این نهادهای موازی سوق پیدا کرده است که این موضوع سبب ضربه به دانشگاه می‌شود.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ادامه داد: تنها نهادی که می‌تواند شور و نشاط را به دانشگاه بیاورد تشکل دانشجویی است. اگر بخواهیم نهادهای دیگری را به عنوان جایگزین انجمن‌های اسلامی بگذاریم سبب از بین رفتن شور و نشاط در دانشگاه می‌شویم.
سلیمیان خاطرنشان کرد: نظارت کافی در خصوص بودجه اختصاصی به تشکل‌های دانشجویی وجود ندارد. البته در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این مشکل را نداریم، اما موردهایی وجود دارد که بودجه تشکل‌ها به شکل مستقیم در اختیارشان قرار نمی‌گیرد و همین امر سبب می‌شود که نتوانند فعالیت‌هایشان را انجام دهند. وقتی معاونت دانشجویی یک دانشگاه بودجه‌ای که مختص به تشکل‌ها است در اختیار آن تشکل قرار نمی‌دهد این امر سبب تضعیف تشکل‌ها می‌شود.
وی گفت: باید یک بازنگری در سیاست‌ها و قانون‌گذاری‌ها در خصوص تشکل‌های دانشجویی انجام شود و مثل گذشته که شاهد بودیم جنبش دانشجویی خیلی پرهیاهو و مشتاق بود باید به سمتی رویم که همان اختیاراتی که انجمن‌های اسلامی در گذشته داشتند به آنان باز گردانیم تا این انجمن‌ها بتوانند فعالیتشان را خیلی بهتر انجام دهند. جنبش دانشجویی به آن بلوغ رسیده که بتواند خیلی از امور را مدیریت کند.
کد خبرنگار: 13040
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/39215/انجمن‌های-اسلامی-مانند-گذشته-آزادی-عمل-ندارند
بستن   چاپ