پیام سپاهان
چالش های نوعثمانی گرایی بر سیاست خارجی ایران
يکشنبه 3 تير 1397 - 15:48:11
سپاهان نیوز - یافته های یک تحقیق نشان می دهد مهم‌ترین منابع هویتی ترکیه ظرف منطقه‌ای آن تلقی می‌شود که سیاست خارجی جدید این کشور بازتاب‌های جدی بر مناسبات آن با کشورهای اطراف به دنبال دارد.
به گزارش ایسنا – منطقه اصفهان، محمد منصور عظیم زاده اردبیلی دانشجو دکتری تخصصی رشته روابط بین الملل به بررسی "دکترین نوعثمانی گری و چالش های آن برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران" پرداخت.
مطابق این تحقیق سیاست خارجی ترکیه در طی یک دهه اخیر شاهد تغییرات و تحولات چشمگیری بوده است. این سیاست خارجی جدید دکترین نوعثمانی‌گرایی نامیده شده است.
دکترین ها به طور معمول عبارت هستند از مجموعه ای از آموزه های توصیفی و هنجاری به شرط آنکه برای یک مقصود عملیاتی، سازمان یابند و نقش راهنما و چارچوب را بازی کنند.
بر اساس این پژوهش دکترین، فراتر از راهبرد و بنابراین فراتر از سیاست و خط مشی است. در این چارچوب ترکیه پس از چند دهه همراهی با غرب، اکنون در کنار حفظ مناسبات خود با غرب، برای برقراری و توسعه مناسبات سیاسی با کشورهای منطقۀ غرب آسیا، به ویژه کشورهای واقع در حوزه امپراطوری عثمانی تلاش می‌کند. 
این مطالعه به دنبال واکاوی ابعاد دکترین نو عثمانی گری در سیاست خارجی جدید ترکیه است و به این پرسش به صورت مشخص پاسخ می‌دهد که دکترین نوعثمانی‌گرایی چه تأثیراتی بر منطقه و ایران می‌گذارد و چه چالش‌هایی ممکن است برای ایران به دنبال داشته باشد؟ 
یافته های این تحقیق نشان داد رهیافت رویکرد نظری این پژوهش مبتنی بر رویکرد سازه‌انگاری است و بر این فرض استوار است که سیاست خارجی جدید ترکیه بازتعریفی گفتمانی است که ریشه در نحوۀ شکل‌گیری و تکوین هویت تاریخی آن دارد و برای این منظور مبدعان سیاست خارجی نوعثمانی‌گرایی تلاش دارند تا هویت تاریخی-اسلامی ترکیه را با ارزش غربی حاکم بر آن پیوند دهند. 
مهم‌ترین منابع هویتی ترکیه ظرف منطقه‌ای آن تلقی می‌شود که سیاست خارجی جدید این کشور بازتاب‌های جدی بر مناسبات آن با کشورهای اطراف به دنبال داشته است.
اما نکته حائز اهمیت این است که توسعه این سیاست خارجی به رغم تأثیرات مثبت آن بر روابط با ایران، چالش‌های هنجاری و هویتی جدی پیش روی ایران در عرصه سیاست خارجی و در حوزه های متعدد منطقه ای به دنبال دارد.
به گزارش ایسنا؛ این رساله با راهنمایی حسین مسعود نیا در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) دفاع شد .
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/39296/چالش-های-نوعثمانی-گرایی-بر-سیاست-خارجی-ایران
بستن   چاپ