پیام سپاهان
/مقاله/
راهکارهای مواجه صحیح با دنیای تکنولوژیک مدرن
دوشنبه 4 تير 1397 - 10:17:53
سپاهان نیوز - یافته‌های یک تحقیق نشان می‌دهد تکنولوژی دموکراتیک، تکنولوژی‌ای است که عموم مردم در طراحی و تولید آن مشارکت داشته باشند.
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان سید مرتضی طباطبایی و غلامحسین توکلی در مقاله‌ای به بررسی "راهکاری برای مواجه صحیح با دنیای تکنولوژیک مدرن، در مقایسه آرای نصر و فینبرگ" پرداختند.
در این مطالعه، دو رویکرد متفاوت سید حسین نصر و اندرو فینبرگ برای رهایی از مشکلات تکنولوژی مدرن، به شکل اجمالی معرفی و سپس مقایسه شده است.
مطابق این پژوهش نصر با نگاهی ذات گرایانه و منفی به تکنولوژی مدرن، به آسیب‌های فردی، جمعی و زیست‌محیطی فراوانی اشاره می‌کند. راهکار نصر عبارت است از طرد کلی تکنولوژی مدرن و بازگشت به تکنولوژی سنتی است. در مقابل، فینبرگ تکنولوژی‌های مدرن را با نگاهی ساخت گرایانه و تجربه‌گرا بررسی می‌کند و ضمن بررسی آسیب‌های مختلف این تکنولوژی‌ها، راه رهایی را توسل به تکنولوژی دموکراتیک اعلام می‌کند.
این تحقیق نشان می‌دهد تکنولوژی دموکراتیک، تکنولوژی‌ای است که عموم مردم در طراحی و تولید آن مشارکت داشته باشند.
 در این پژوهش بعد از مقایسه همه وجوه اختلاف و اشتراک نظر نصر و فینبرگ، نخست روشن شد اساس اختلاف‌نظر فاحش آنان در ارائه راهکار، به برداشت متفاوت آنان از ماهیت تکنولوژی و قبل‌تر از آن به جهان‌بینی‌های متفاوت آنان مربوط است. دوم نشان داده شد که با استفاده از قابلیت‌های هریک از این دو رویکرد و نیز با توجه به مشترکات عقاید ایشان، راهکاری مرضی‌الطرفین به دست آمد و آن «مقاومت مردمی در برابر تکنولوژی‌های ناهمخوان با سنت» است.
یافته‌های این تحقیق نشان داد، در جوامعی که به حفظ سنت‌های اصیل خود مایل هستند، مقاومت دموکراتیک در برابر تکنولوژی‌های ناسازگار با سنت، تأمین‌کننده هم‌زمان دغدغه‌های نصر و فینبرگ است.
به گزارش ایسنا؛ این مقاله علمی – پژوهشی در مجله الهیات تطبیقی دانشگاه اصفهان منتشر شد .
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/40298/راهکارهای-مواجه-صحیح-با-دنیای-تکنولوژیک-مدرن
بستن   چاپ