پیام سپاهان
يک متخصص بازيافت: در زمينه بازيافت از کشورهاي ديگر عقب افتاده ايم
سه شنبه 16 شهريور 1395 - 7:00:18 AM
ايرنا
fiogf49gjkf0d
سپاهان نيوز- قاسم علي عمراني که از وي بعنوان `پدر علم زباله ايران` نام برده مي شود، در جلسه هم انديشي با مديران و مسئولان معاونت برنامه ريزي، پژوهش و فناوري اطلاعات شهرداري اصفهان افزود: البته راهکارهايي نيز براي برون رفت از اين مشکلات وجود دارد.
 
وي اضافه کرد: اصفهان تاکنون گام هاي مثبتي در زمينه بازيافت زباله از مبداء برداشته است.

اين استاد دانشگاه و پيشکسوت فعال بهداشت محيط با بيان اينکه بازيافت زباله بايد از مبداء صورت بگيرد، گفت: در اين زمينه کارهاي خوبي در سطح کشور انجام شده اما اصفهان در اين زمينه عقب بود که تاکنون اقدامات مثبتي صورت داده است.

اين فعال محيط زيست اظهار کرد: کشور ما در موضوع زباله و پسماند پيشرفت هايي در مقايسه با مساله فاضلاب يا آلودگي هوا داشته است که البته اما به اين مقدار راضي نيستيم.

عمراني خاطرنشان کرد: در سال هاي اول انقلاب، مساله بيوگاز را مطرح کرديم که بخوبي پيش رفت اما با مشکلات بوجود آمده، اين مساله بصورت شايسته حل نشد.

وي گفت: اين موضوع به مرور زمان تا حدودي برطرف شده و اکنون به مرحله شکوفايي رسيده است.

اين متخصص حوزه بازيافت، زباله هاي تَر را به مثابه `ام الفساد` توصيف کرد و افزود: در دنيا زباله هاي تَر به کارخانه هاي توليد کمپوست نمي رود.

عمراني افزود: اين کار بايد در ايران نيز انجام و زباله هاي قابل کمپوست، زباله هاي ارزشمند و ساير زباله ها از يکديگر جدا شود که در نتيجه درصد بسيار کمي زباله دفني باقي مي ماند.

وي تاکيد کرد: زباله هاي شهري در صورت برنامه ريزي مناسب هزينه اي براي شهرداري ندارد.

عمراني پيشنهاد کرد: در اصفهان در يکي دو منطقه بصورت آزمايشي مُدل هاي مختلف جمع آوري زباله اجرا شود تا در صورت نتيجه گيري مثبت، اين طرح در سطح شهر فراگير يابد.

به گفته مجيد قاسمي مدير کارخانه توليد کود آلي شهرداري اصفهان، روزانه يکهزار تُن پسماند تَر خانگي در اين شهر توليد، پردازش و پس از جداسازي مواد خشک قابل بازيافت، مواد آلي باقي مانده به کود کمپوست تبديل مي شود.

ميزان توليد پساب انساني در اصفهان حدود 10 مترمکعب در روز و پساب صنعتي حدود 15 تا 20 مترمکعب در روز است.

بازيافت به آماده سازي مواد براي بهره بري دوباره گفته مي شود. مواد بازيافت پذير عبارتند از آهن آلات، قراضه آهن، پلاستيک، شيشه، کاغذ، مقوا، برخي مواد شيميايي و آشغال که به کود کمپوست تبديل مي شود.

بازيافت از هرز رفتن منابع سودمند و سرمايه هاي ملي جلوگيري مي کند و مصرف مواد خام و مصرف انرژي را کاهش مي دهد. با اين کار، توليد گازهاي گلخانه اي نيز کاهش مي يابد.

بازيافت، مهمترين مفهوم و يافتار در مديريت پسماند محسوب مي شود.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/4080/يک-متخصص-بازيافت--در-زمينه-بازيافت-از-کشورهاي-ديگر-عقب-افتاده-ايم
بستن   چاپ