پیام سپاهان
ششم تیرماه؛ رصد زیباترین سیاره منظومه شمسی را از دست ندهید
چهارشنبه 6 تیر 1397 - 10:26:16 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب گفت: ششم تیرماه، سیاره زحل در ساعت 19:02 در حالت رصدی مقابله قرار می‌گیرد که بهترین زمان برای مشاهده این سیاره زیبای منظومه شمسی است.
عمران مرادی  اظهار کرد: در این روز به‌اصطلاح نجومی، مقابله زمین، خورشید و سیاره زحل رخ می‌دهد که در این حالت، زمین بین خورشید و سیاره زحل قرار می‌گیرد.
وی با تأکید بر اینکه زُحَل یا کِیوان، پس از مشتری، دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی و ششمین سیاره نزدیک به خورشید است، خاطرنشان کرد: زیبایی زحل به خاطر نوارهای روشن حلقه‌های اطراف آن و نیز به خاطر قمرهای زیادش است.
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب بابیان اینکه نخستین فصل تابستان با وضعیت پررنگ خورشید شناخته می‌شود، گفت: به این معنی که در نخستین روز از شروع تیرماه، خورشید در بالاترین ارتفاع خود نسبت به زمین قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: همان‌طور که در شب یلدا، خورشید در کمترین ارتفاع خود با زمین قرار دارد و در انقلاب زمستانی، بلندترین شب سال و کوتاه‌ترین روز سال را تجربه می‌کنیم، در روز نخست تیرماه نیز انقلاب تابستانی آغاز می‌شود و بلندترین روز سال را احساس خواهیم کرد.
مدرس و پژوهشگر نجوم بابیان اینکه خورشید در تیرماه در بالاترین ارتفاع خود با زمین است، افزود: به دلیل تابش تقریباً عمود خورشید، گرمای تابستان آغاز می‌شود.
مرادی خاطرنشان کرد: سحرگاه روز بعد، ماه و سیاره زحل با زاویه 2.04 درجه فاصله از یکدیگر، در حالت مقارنه هستند و از دید زمینیان، این سیاره با ماه در یک راستا قرار دارد. معمولاً مقارنه‌ها، سوژه‌های خوبی برای عکاسی نجومی است.
وی تأکید کرد: سیزدهم تیرماه در ساعت 21:42، سیاره عطارد در فاصله نیم درجه‌ای از خوشه باز کندوی عسل، قرار می‌گیرد که به‌اصطلاح مقارنه عطارد و خوشه باز کندوی عسل رخ می‌دهد.
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب در مورد خوشه باز کندوی عسل تصریح کرد: به مجموعه‌ای از ستارگان گفته می‌شود که شکلی شبیه به کندوی عسل دارد و یکی از نزدیک‌ترین خوشه‌های باز منظومه شمسی است؛ خوشه باز کندوی عسل، حاوی تعداد بی‌شماری ستاره است که در حالت پراکنده در کنار هم قرارگرفته‌اند.
مدرس و پژوهشگر نجوم در مورد رویداد نجومی دیگر تیرماه گفت: 21 تیر ساعت:9:12، عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی با خورشید قرار می‌گیرد و به دلیل دور شدن از خورشید، فرصت خوبی برای رصد این سیاره برای دوستداران نجوم فراهم می‌شود.
ثبت خورشیدگرفتگی جزیی در 22 تیرماه
وی افزود: 22 تیرماه در ساعت 7:31، خورشیدگرفتگی جزیی ثبت می‌شود. 33.07 درصد خورشید در حالت کسوف درمی‌آید؛ البته این پدیده در ایران قابل‌رؤیت نیست، بلکه عموماً در جنوب نیمکره جنوبی در جنوب استرالیا و نیوزلند مشاهده می‌شود.
مرادی خاطرنشان کرد: 24 تیرماه در ساعت 21 شب، ماه، ستاره قلب الاسعد و سیاره زهره در یک امتداد قرار می‌گیرند که اجتماع این سه خوانده می‌شود.
وی با بیان اینکه قَلبُ‌الاَسَد یا شیردل، درخشان‌ترین ستاره، صورت فلکی شیر است، تأکید کرد: در این زمان، صحنه زیبایی برای عکاسی نجومی فراهم است که نقطه نورانی به ماه، ستاره قلب‌الاسد و نقطه دورتر و پرنورتر، سیاره ناهید است.
مرادی همچنین افزود: هم‌نشینی زیبای ملکه آسمان شامگاهی سیاره ناهید با هلال ذیقعده 1439 در غروب روز یکشنبه 24 تیرماه 1397 با جدایی زاویه‌ای 1.6 درجه قابل مشاهده خواهد بود.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/41353/ششم-تیرماه؛-رصد-زیباترین-سیاره-منظومه-شمسی-را-از-دست-ندهید
بستن   چاپ