پیام سپاهان
گروه فرهنگی سونره برگزار می کند
شب داریوش شایگان و معماری اصفهان
پنجشنبه 7 تير 1397 - 12:09:07
سپاهان نیوز -
شب داریوش شایگان و معماری اصفهان با سخنرانی محمدرضا حائری، علی دهباشی و نمایش فیلم مستند جمعه هشت تیر به میزبانی گروه هنری سونره برگزار می‌شود. 
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان، محمدرضاحائری معمار، شهرساز و فارغ التحصیل دانشگاه ملی ایران است. در حال حاضر به عنوان مسئول کارگاه معماری معاصر ایران (مما) و سردبیر مجله اندیشه ایرانشهر مشغول به کار است. پروژه‌های معماری حائری فراتر از ساختمان‌سازی است.
معیارهای ساختن برای او توجه به سلامت سرزمین و پویایی زندگی مردمان ساکن در شش حوضه آبریز کشور هستند. پروژه‌های معماری در دست اجرای حائری را بی‌توجهی به خشکسالی طولانی مدت، افزایش هزینه‌های انرژی و نادیده‌انگاری دانش بومی مناطق مختلف ایران تعریف می‌کنند.
در پنج سال گذشته نتیجه فعالیت‌های او و همکارانش به ثبت قنات‌های کاشان بعنوان میراث جهانی کشاورزی در سازمان خوار و بار جهانی FAO در سال 2014 و کسب جایزه برای معاصرسازی بادگیرهای قشم در مسابقه بین‌المللی What Design Can Do در سال 2017 است.
در دو دهه گذشته کوشش‌های حرفه‌ای حائری بر برقراری ارتباط سالم و سازنده بین سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و توسعه اقتصادی متمرکز است. بعنوان نمونه می‌توان به پروژه‌های تدوین راهکار برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی و غیرفنی در سه استان ساحل شمالی کشور اشاره کرد.
یکی از طولانی‌ترین پروژه‌های در حال اجرای وی، مربوط به شناخت معماری ایران است.شناختی که می‌کوشد آینده را برای معماری بودن، ایرانی‌بودن و معاصربودن بناها و فضاهایِ در حالِ شکل‌گیری به شیوه‌ای آگاهانه ترسیم کند. این پروژه از سال 1352 با تمرکز بر خانه‌های تاریخی کاشان شروع شد. 
گفتنی است نخستین شب از شب های بخارا در اصفهان هشت خردادماه با عنوان شبِ خیام و فیتزجرالد با سخنرانی مسعود آلگونه از دانشگاه اصفهان با عنوان " فلسفه وجودی و دور منطقی" آغاز و با سخنرانی علی دهباشی از مجله بخارا و قرائت وی از آراء و عقاید عبدالحسین زرین‌کوب و داریوش شایگان ادامه یافت.
در پایان نیز اهدای اثری در قالبِ کارتِ یادبود از «واژه-نقاشی»‌‌های افروز هوشنگ با پیام "خیام ارابه بر شهاب بسته، از شب گذشته و در صحرایِ سحر خیمه‌ برپا کرده است." به کار خود پایان داد. دومین نشست گروه هنری سونره با همکاری مجله بخار جمعه هشت تیرماه ساعت 17 دانشگاه علمی کاربردی سیتی سنتر میزبان علاقه مندان به معماری ایرانی است .
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/41421/شب-داریوش-شایگان-و-معماری-اصفهان
بستن   چاپ