پیام سپاهان
آسيب‌شناسي جدي در زمينه پايان آبهاي زيرزميني اصفهان صورت گيرد
دوشنبه 19 مهر 1395 - 8:40:54 AM
اصفهان امروز
fiogf49gjkf0d
سپاهان نيوز- مدير حفاظت شرکت آب منطقه‌اي اصفهان گفت: با توجه به چالش جدي اتمام آبهاي زيرزميني در استان اصفهان بايد آسيب شناسي جدي صورت گيرد.
 غلامرضا نعمتي شامگاه شنبه، در همايش نکوداشت زاينده رود، اظهارداشت: کاهش منابع آبي زيرزميني را بايد جدي  گرفت چراکه بسياري از دشت‌هاي اصفهان توسط اين منابع آبي تامين مي‌شد زيرا دشت برخوار، دشت کوشک، نجف آباد که همگي به زايندگي زاينده رود کمک مي‌کردند امروز دچار مشکل آب‌هاي زيرزميني هستند و در همين شرايط نيز 15 مترمکعب آب در اين ميان گم شده است.
وي بيان داشت: بخش قابل توجهي از آب‌هاي زيرزميني توسط خود ما از دست رفته است. پروژه‌هاي مداوم بهره برداري از آب، چاه‌هاي غير مجاز همگي از عوامل کاهش آب‌هاي زيرزميني بوده‌اند.مدير حفاظت شرکت آب منطقه‌اي استان اصفهان اضافه کرد: شش ميليارد مترمکعب در کل کشور اضافه برداشت از آب‌هاي زيرزميني صورت گرفته که 400 ميليون مترمکعب آن در استان اصفهان بوده است.
وي ادامه داد: مطالعات و محاسبات تبادلات آبي رودخانه و چاه‌ها نشان مي‌دهد که تعادل بخشي آب‌هاي زيرزميني به هم خورده و بايد به اين نتيجه برسيم که با مطالعه ميزان ورودي آب به سفره‌هاي زيرزميني چه ميزان است و به همان طريق و به همان ميزان از آب‌هاي زيرزميني برداشت کنيم تا بتوانيم تعادل بخشي آب‌هاي زيرزميني را اجرايي کنيم.

مدعيان مديريت آب تنها سوء مديريت کردند
نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي  نيز در اين همايش گفت: وزارت نيرو تاکنون نتوانسته آب را مديريت کند با اينکه مدعي مديريت آب بوده است آنچه تاکنون براي زاينده رود پيش آمده سوء مديريت است.
حيدرعلي عابدي گفت: مصوبه شوراي عالي آب امروز در اختيار ما قرار گرفته و اين نويد خوبي براي برگرداندن آب به حوزه زاينده رود است.
نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: طبق اين مصوبه تونل اول و آب طبيعي متعلق به کشاورزان است و حد و مرز افراد در اين مصوبه مشخص است. آنچه وزارت نيرو مي‌تواند به عنوان صاحب آب زاينده رود از آن استفاده کند تنها آوردهاي اين وزاتخانه است، اما امروز متاسفانه بهشت آباد بين جنگ‌هاي زرگري گير کرده و تونل سوم کامل نشده است.
عابدي ادامه داد: پس با اين اوصاف در بهترين حالت در هر سال 350 ميليون متر مکعب آب، آورد وزارت نيرو است و اين وزارتخانه اين ميزان آب را به هرکجا که مي‌خواهد مي‌تواند بفرستد، اما متاسفانه امروز وزارتخانه سه برابر اين ميزان را تخصيص مي‌دهد، همين موضوع باعث شده که از ذخيره سد زاينده رود برداشت شود و اين يعني حق و حقوق مردم اصفهان ضايع شده است.
وي تاکيد کرد: براي اجراي مصوبات 9 ماده‌اي شوراي عالي آب بايد نيرويي از مردم تشکيل شود و بر تخصيص آب طبق مصوبه اقدام کند، چون مسئولان نشان دادند که در اين زمينه درست عمل نمي‌کنند و دخل و تصرف در آن صورت مي‌پذيرد.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/4207/آسيب‌شناسي-جدي-در-زمينه-پايان-آبهاي-زيرزميني-اصفهان-صورت-گيرد
بستن   چاپ