پیام سپاهان
طغیانی:
حرکت نظام آموزشی در راستای اشتغال نیست
شنبه 9 تير 1397 - 10:01:26
سپاهان نیوز - استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه ساختار نظام اقتصادی کشور به طور کامل نباید دولتی باشد، گفت: اصلاح نظام آموزشی و تربیت کارآفرینان بیشتر سبب ایجاد اشتغال پایدار می شود.
مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، در خصوص میزان انطباق شغل و آموزش در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر آموزش دانشجویان، بدون نظر گرفتن میزان کارآمدی دانش و مهارت لازم برای اشتغال انجام می شود.
وی افزود: از سوی دیگر برای دانش آموختگان، ظرفیت کافی برای اشتغال وجود ندارد و انبوه فارغ التحصیلان در رشته معدود، نمی توانند اشتغال متناسب خود را بیابند.
این استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اصلاح نظام آموزشی و تربیت کارآفرینان بیشتر سبب ایجاد اشتغال پایدار می شود، افزود: در واقع نظام آموزشی، افراد را بدون مهارت لازم برای انجام کار تخصصی، تربیت می کند، بنابراین مشاغل گوناگون، نیز با صرف هزینه و آموزش های تجربی، این کمبود مهارت را جبران می‌کنند. با این وجود، پذیرفتگان مشاغل با گذراندن دوره های آموزش بخش های دولتی و خصوصی، نمی توانند ارزش افزوده لازم را ایجاد کنند.
وی خاطرنشان کرد: اصلاح نظام آموزشی کشور مطابق نقشه جامع علمی و سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در حوزه های تخصصی می تواند بخشی از معضل بیکاری را در آینده حل کند. در واقع افزایش بیش از 20 درصدی نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان مساله جدی است.
طغیانی افزود: صرف هزینه های آموزشی در دانشگاه ها برای مسئولان و مردم در حال هدررفت بوده و بازدهی و رفاهی ایجاد نکرده است، هم چنین افزایش مدت زمان بیکاری نیروی کار تحصیل کرده، موجب تلف شدن هزینه های ملی و استهلاک نیروی انسانی می شود.
وی مهمترین مساله را ارتباط بین دانشگاه و فضاهای شغلی دانست و تصریح کرد: بیشتر دانشگاه ها خود را موظف به بازبینی نتایج نوع آموزش، بررسی کاستی های مهارت آموزی و آینده شغلی فارغ التحصیل نمی دانند. البته در صورت حل این مساله، عرضه علمی و خدمات دانشگاه ها، منطبق بر تقاضای اشتغال در جامعه می شود و کیفیت آموزش و مهارت فارغ التحصیلان افزایش می یابد.
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: در حال حاضر تربیت و آموزش دانشجویان بدون نظر گرفتن میزان کارآمدی دانش و مهارت لازم برای اشتغال انجام می شود.
وی با بیان اینکه بخشی از پروژه ها و تحقیقات دانشگاهی، برای استفاده دانشگاه و صنعت کارآمد است، افزود: حوزه دانشگاه باید به طور دائم با فضای کاری، در ارتباط باشد و نیازها و کمبودها را بررسی کند، هم چنین پژوهش های دانشگاهی به طور کامل باید مبتنی بر رفع نیازهای مشاغل مربوط به رشته تحصیلی دانشجو باشد. 
طغیانی ادامه داد: صنعت مدعی است، پژوهش ها و تولیدات دانشگاهی، جهت استفاده صنعت کارآمد نیست، هم چنین آموزش های ضمن خدمت در دستگاه های مختلف، ارزش افزوده ای در فرآیند کاری ایجاد نمی کند، زیرا طراحی و محتوای مناسبی ندارد و نیازهای آن بخش شغلی را به طور کامل در نظر نگرفته است.
وی تصریح کرد: البته حرکت عمومی اقتصاد مثبت است، اما سرعت پیشرفت آن به علت کمبودها طبق انتظارات و ظرفیت موجود نیست.
این استاد اقتصاد تاکید کرد: نیازسنجی آموزشی توسط نظام آموزش عالی، سازمان ها و ارگان های مختلف، باید مبتنی بر فرصت های شغلی موجود در کشور و طبق مرزها و تحول روزافزون دانش انجام دهند.
وی با تاکید بر اینکه ساختار نظام اقتصادی نیز نباید کاملا دولتی باشد، افزود: آموزش در سایر کشورهای جهان، طبق میزان صرف هزینه و زمان بندی مناسب و استخدام افراد نیز براساس میزان توانایی و مهارت فرد و ایجاد ارزش افزوده برای شرکت مورد نظر، انجام می شود، اما در کشور بهره وری و آموزش متناسب در نظر گرفته نمی شود. 
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/42380/حرکت-نظام-آموزشی-در-راستای-اشتغال-نیست
بستن   چاپ