پیام سپاهان
/مقاله/
محراب مسجد کاشان در سیر زمان
يکشنبه 10 تير 1397 - 14:42:38
سپاهان نیوز - نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که محراب مسجد جامع کاشان از جهات مختلف، از جمله محراب‌های گچ‌بری مهم دوران اسلامی است و درباره دوره زمانی آن، تنها می‌توان آن را در زمره محراب‌های مهم سده‌های ششم تا هشتم هجری به شمار آورد.
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان سیمین دخت عسگری در مقاله‌ای به "بررسی تحلیلی و مقایسه‌ای محراب ضلع غربی شبستان شمالی جامع کاشان" پرداخت.
مطابق این پژوهش محراب مسجد جامع کاشان ازجمله محراب‌های گچ‌بری شاخص برجای‌مانده از دوران اسلامی است که در سیر تطور مسجد جامع کاشان و نیز سیر هنر محراب‌های گچ‌بری دوران اسلامی به‌ویژه در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.
براین اساس با وجود اهمیت تاریخی این محراب، تاکنون مطالعه جامعی روی آن انجام نشده است که شاید دلیل اصلی آن تخریب گسترده‌اش در دهه‌های اخیر باشد. در این تحقیق، نگارنده بر آن است تا با توجه به مستندات موجود، در گام نخست توصیف دقیقی از تمام جزئیات آن ارائه کنند و سپس آن را بر اساس ویژگی‌های تزیینی و ساختاری تحلیل و در میان محراب‌های گچ‌بری دوران اسلامی، مورد ارزیابی قرار دهد.
هرچند هدف این نوشتار ارائه تاریخ‌گذاری محراب مسجد جامع نیست، به بخشی از پیچیدگی‌های این مسئله پرداخته شده است.
جهت نیل به این اهداف، از روش توصیفی تحلیلی در بررسی محراب مذکور استفاده‌شده است. ضرورت و اهمیت این پژوهش از آن جهت است که با وجود مطالعات انجام شده، همچنان توصیف و تحلیلی دقیق و جامع از محراب مسجد جامع کاشان انجام نشده است.
 بر این اساس در این تحقیق تلاش شده ضمن توصیف و تحلیل این محراب، مقایسه آن با دیگر محراب‌های گچ‌بری ایران انجام شود.
نتایج این تحقیق نشان داد که محراب مسجد جامع کاشان از جهات مختلف، از جمله محراب‌های گچ‌بری مهم دوران اسلامی است و درباره دوره زمانی آن، تنها می‌توان آن را در زمره محراب‌های مهم سده‌های ششم تا هشتم هجری به شمار آورد.
به گزارش ایسنا؛ این مقاله در پژوهشنامه کاشان دانشگاه کاشان منتشر شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/42474/محراب-مسجد-کاشان-در-سیر-زمان
بستن   چاپ