پیام سپاهان
نوروآناتومی بالینی به زبان بسیار ساده
سه شنبه 12 تیر 1397 - 11:45:54 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - نوروآناتومی بالینی به زبان بسیار ساده، کتابی است برای کمک به دانشجویان پزشکی تا بر آن بخش از نوروآناتومی که برای قسمت بالینی ضروری است، به‌سرعت تسلط یابند. این کتاب همچنین برای پرستاران و پرسنل حیطه پزشکی که با بیماران دارای مشکلات و نقایص عصبی روبرو هستند، مناسب و کاربردی است. 
  در این کتاب با بیان موارد بالینی متعدد سعی شده که خلاصه‌ کوتاه و مفیدی از نوروآناتومی مرتبط با بالین ارائه شود. زمانی که دانشجویان پزشکی، علوم پایه را مطالعه می‌کنند، به دو نوع کتاب‌ احتیاج دارند. اولی، یک رفرنس بزرگ و استاندارد که با دید علوم پایه، موضوعات را بررسی ‌کند. دومی، کتاب نوروآناتومی به زبان بسیار ساده که کتاب بسیار مفید و مختصری است که مستقیماً روی جنبه‌های بالینی علوم پایه تأکید می‌کند. این کتاب، یک خلاصه فشرده از نوروآناتومی نیست. خلاصه‌های فشرده، فقط کتاب‌های قطورتر را فشرده می‌کنند و برای نیازهای دانشجویان پزشکی مناسب نیستند.
دانشجویان پزشکی به کتاب‌هایی نیاز دارند که مرتبط با بالین و کوچک‌تر بوده و جنبه‌هایی از علوم پایه که کاربرد کمتری در بالین دارند از آنها حذف شده باشد و روی جنبه‌هایی که در برخورد با بیماران لازم و حیاتی است، تأکید شده باشد. به همین دلیل، این کتاب تأکید کمتری بر روی مدار‌های داخلی مخچه، تالاموس و هسته‌های قاعده‌ای دارد؛ زیرا این مطالب در برخورد با مشکلات نورولوژیک کاربرد چندانی ندارند. با این وجود در این کتاب بر ساختار اصلی طناب عصبی و ساقه‌ مغز تأکید فراوانی شده است؛ زیرا دانستن آن برای تشخیص و تعیین محل ضایعات عصبی، لازم و حیاتی است. راه‌های عصبی مهم در طناب نخاعی به جای اینکه جداگانه و به صورت متوالی توضیح داده شوند، بیشتر به صورت هم‌زمان باهم بیان شده‌اند تا مقایسه در بین راه‌های عصبی تسهیل شود. در این کتاب توضیح بسیار متفاوتی از ساقه‌ مغز ارائه شده است؛ یعنی در این کتاب سه گروه از هفت گروه هسته‌ ساقه مغز حذف شده است تا نشان دهد ساقه مغز در واقع فرم تغییریافته‌ همان طناب نخاعی است که فقط 4 هسته داشت (حرکتی سوماتیک، حرکتی احشایی، حسی سوماتیک، حسی احشایی).
در طرح مطالب این کتاب از شبیه‌سازی‌ها و مطالب طنز به عنوان یک وسیله‌ آموزشی استفاده شده است. کاملاً واضح است که مرتبط کردن مطالب با موضوعات طنز از بهترین تکنیک‌های یادگیری و حفظ کردن است.
این کتاب تالیف استفن گلدبرگ پزشک و استاد بازنشسته دپارتمان بیولوژی سلولی و آناتومی دانشکده پزشکی دانشگاه میامی است که توسط انتشارات مدمستر میامی دهها بار تجدید چاپ شده و ویرایش چهارم آن توسط آقایان سروش فاطمی نائینی و حسین بختیار ترجمه شده و توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان به چاپ رسیده است. پ
  ترجمه این کتاب در ده فصل و در 158 صفحه قطع وزیری به قیمت 6000 تومان برای فروش عرضه شده است. 


http://www.sepahannews.ir/fa/News/42565/نوروآناتومی-بالینی-به-زبان-بسیار-ساده
بستن   چاپ