پیام سپاهان
دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد:
هزار حلقه گفتگو در ستاد کانون های مساجد کشور ایجاد می شود
سه شنبه 12 تير 1397 - 14:13:07
سپاهان نیوز - اصفهان - دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: یک هزار حلقه گفتگو در ستاد کانون های مساجد کشور در سال 97 ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، حبیب رضا ارزانی پیش از ظهر سه شنبه با ابراز خوشحالی از برگزاری اولین همایش گرد همایی مسئولان ستادی مساجد کشور به میزبانی استان اصفهان اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در اولین گردهمایی سال 97 که به مدت دو روز در شهر زیبای اصفهان برگزار می شود حضور پیدا کرده اید.
وی با ذکر روایتی ادامه داد: هدایت بشر کاری بسیار دشوار است که ما باید این کار را در کانون مساجد انجام دهیم، بحث هدایت گری می تواند جامعه را به سمت تعالی و رشد حرکت دهد و در این امور نقش عالمان دینی و روحانیون بسیار مهم است همانطور که رهبر انقلاب اسلام فرمودند «روحانی در مساجد جلودار است و هدایتگری کار اساسی هر روحانی است». ما نیز همچون بازوانی هستیم که هدایت گری مردم را به پیش می بریم.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد تاکید کرد: انقلاب اسلامی نیز به همین گونه شکل گرفت و امسال شاهد 40 ساله شدن آن هستیم. عدد 40 عدد کاملی است که در روایات نیز به آن اشاره شده است و روایت داریم از آنجایی که 40 عدد کثرت است و به همین دلیل برای دعا کردن هم باید یک نفر دعا کند و 40 نفر آمین بگویند یا اگر 10 نفر هستند چهار بار دعایی را بخوانند که مرتبه دعا به 40 برسد یا در روایت دیگر می گویند 40 مومن را دعا کن که به این معناست که اول به فکر دیگران باشیم دوم آنکه «چهل» عدد کثرت است.
حضور تک تک آحاد مردم در مسجد مهم است
وی در ادامه با اشاره به اینکه هدف گذاری و کارکردهای ما نیز باید مانند همین عدد 40 تمام و کمال باشد و در دوران مبارزات روحانیون در راه به ثمر رسیدن انقلاب به حضرت امام کمک کردند، افزود: اگرچه روحانیون نیز کارنامه مطلوبی ندارند و در بعضی اوقات خطا هم داشته اند اما در بسیاری از موارد پیشرو بوده اند.
ارزانی مهم ترین هدف دشمنان اسلام را نابودی روحانیون و تفرقه اندازی بین مردم دانست و گفت: همه ما با هم اختلاف و دیدگاه های متفاوتی داریم و خداوند می فرماید من شما را امت واحد نیافریدم چراکه شما زمانی می توانید زندگی کنید که با یکدیگر متفاوت باشید. بشر به عنوان اشرف مخلوقات باید بداند در عین حال که با دیگران تفاوت دارد باید با همه تعامل کند زیرا ما انسان ها به یکدیگر نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه محور اصلی در مساجد روحانی مسجد است و شاید سلایق متفاوت باشد اما این به این معنا نیست که همکاری لازم صورت نگیرد، تاکید کرد: اسلام تاکید بر کار گروهی دارد و هم نظری، هم آوردی و... از جمله برنامه های کار گروهی است و این گرد همایی نیز برای همین تشکیل شده است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما با اینکه نگاه های متفاوتی در حوزه های مختلف داریم اما نباید این را فراموش کنیم که ما برادران دینی یکدیگر هستیم همان طور که امیر المومنین در روایتی گفته اند «مالک حالا که مصر می روی این را بدان که همه مردم مصر یا برادر دینی تو هستند یا انسان هستند که باید با آنها مدارا کنی».
وی در ادامه افزود: ما در مسجد انواع آدم ها و باندها را داریم اما مسجد خانه خداست و افتخار ماست که در خدمت مسجد باشیم ، پس کار گروهی را باید با قدرت جلو ببریم زیرا کار گروهی هدف اصلی ماست و باید در ستاد تسهیل، تمهید، ریل گذاری و بسترسازی را ایجاد کنیم.
ارزانی گفت: حضور تک تک آحاد مردم در مسجد مهم است و شناسایی مدل های مردم و سراغ آنها رفتن از وظایف ماست که باید آنها را شناسایی و به مسجد دعوت کنیم زیرا خدمت به خلق خدا نعمت بسیار بزرگی در دست ماست و تا زمانی که قوت داریم باید از آن استفاده بکنیم.
اجتهاد در اجرا و عمل نداریم
وی تصریح کرد: در امور مساجد چند اصل اساسی داریم که تعامل، همکاری و همدلی در راس آن قرار دارد و نظم و انضباط و مشورت و اخلاق محوری در مرحله آخر قرار دارد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: یکی از عیوب اساسی در کشور ما این است که پایبندی سیستمی نداریم به طوریکه اجتهاد در نظریه داریم اما اجتهاد در اجرا و عمل نداریم.
وی ادامه داد: مسجد محل پویایی کانون هاست و حضور ما در مساجد به این معناست که ما آمده ایم تلاش کنیم تا کاری انجام دهیم.
ارزانی افزود: در سال 97 می توانیم یک هزار حلقه گفت و گو در ستاد کانون های مساجد داشته باشیم که در این راستا ما به دنبال حیات بخشی هستیم.
لزوم بررسی آسیب های اجتماعی در مساجد
وی با اشاره سامانه اینترنتی سما گفت: این سامانه تلاش می کند ایده های بچه های مساجد را بگیرد و ثبت کند تا در صورت نیاز از آنها استفاده شود.
دبیر ستاد کانون های مساجد کشور همچنین افزود: مسجد باید در حوزه آسیب های اجتماعی نیز وارد شود برای مثال در محله ای که اعتیاد وجود دارد از طرف مسجد نیز باید به این مورد رسیدگی شود.
وی در پایان گفت: توجه به جایگاه ستادی و ظرفیت های جهادی از وظایف ماست و ما باید از تمام ظرفیت های استانی استفاده کنیم، اگر این توجه را نداشته باشیم دچار مشکل خواهیم شد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/42580/هزار-حلقه-گفتگو-در-ستاد-کانون-های-مساجد-کشور-ایجاد-می-شود
بستن   چاپ