پیام سپاهان
سه مرغداری در نجف آباد به آنفلوآنزای پرندگان آلوده شد
پنجشنبه 14 تير 1397 - 12:04:05
سپاهان نیوز - اصفهان- مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از وجود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ( H5N8 )در سه واحد پرورش طیور در شهرستان نجف آباد خبرداد.
شهرام موحدی روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یک واحد پرورش مرغ تخم گذار و 2 واحد پرورش بوقلمون در نجف آباد مورد تایید قرار گرفت و به دنبال آن 150 هزار قطعه مرغ و چهار هزار و 500 قطعه بوقلمون مربوط به این واحدها معدوم شد.
وی با تاکید بر اینکه بروز بیماری با شیوع آن تفاوت دارد، تصریح کرد: مشاهده این بیماری در سه واحد یاد شده به معنی شیوع بیماری در منطقه نیست.
وی با بیان اینکه هشدارهای لازم به همه واحدهای پرورش طیور، اتحادیه ها و تعاونی های مرتبط درباره این بیماری داده شده اضافه کرد:به نظر می رسد ویروس این بیماری با اقلیم ایران سازگار و نسبت به هوای گرم نیز مقاوم شده است.
مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: رعایت نکردن مسائل بهداشتی و وبی توجهی به خود مراقبتی در بروز این بیماری بسیار موثر است.
وی با یادآوری این نکته که در سال 95 بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان از نجف آباد شروع شد، افزود: در سال 96 با اقدام های انجام شده در این شهرستان مورد خاصی نداشتیم با اینحال در سال جاری شاهدیم که بروز بیماری مذکورمجدد از این شهرستان آغاز شده است.
موحدی اضافه کرد : سال گذشته به دلیل اقدام ها و حمایت های خوبی که در استان اصفهان انجام شد، فقط 11 درصد از واحدهای مرغ تخمگذار درگیر این بیماری شدند که در مقایسه با استانی مانند قم که 90 درصد واحدهای آن درگیر شدند، وضعیت قابل قبولی بوده است.
او با تاکید بر اینکه اصفهان رتبه نخست تولید تخم مرغ در کشور را دارد، افزود: سال گذشته پس از بالا رفتن قیمت تخم مرغ، اصفهان نقش بسزایی در کنترل و به تعادل رساندن قیمت ها داشت.
حدود 2 هزار و 500 واحد پرورش طیور در استان اصفهان فعال است.
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به نام 'H5N8' یک بیماری ویروسی در طیور است که گونه های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا کرده و باعث ایجاد تلفات می شود.
با توجه به اهمیت اقتصادی و بهداشتی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اجرای اقدامات امنیت زیستی و قرنطینه ای به منظور پیشگیری از این بیماری اجتناب ناپذیر است.
ت/3011/ 6022 / ****

http://www.sepahannews.ir/fa/News/42677/سه-مرغداری-در-نجف-آباد-به--آنفلوآنزای-پرندگان-آلوده-شد
بستن   چاپ