پیام سپاهان
استان اصفهان از اعتبارات بیابان زدایی بی بهره ماند
پنجشنبه 14 تير 1397 - 13:16:38
سپاهان نیوز - اصفهان - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: تخصیص نیافتن اعتبارات مانع آغاز طرح های جدید بیابان زدایی در مناطق شرقی این خطه شد.
محمدحسین شاملی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اجرای طرح بیابان زدایی با محوریت کاشت نهال در مساحتی بالغ بر هشت هزار هکتار در اراضی بیابانی شرق اصفهان برای سالجاری پیش بینی شده بود اما اعتبارات اینگونه طرحها در فقط برای استان خوزستان تصویب شد واصفهان از آن بی بهره ماند.
وی اضافه کرد: طرح بیابان زدایی 10 هزار هکتاری شرق اصفهان شامل فعالیتهایی نظیر نهال کاری، آبیاری و حفاظت است که از آبان سال 94 درمنطقه سگزی اصفهان در دست اجراست.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، از آن زمان تاکنون حدود پنج هزار هکتار از بیابانهای یاد شده با گیاه نوع تاغ و قره داغ و با نوع کشت قطعه ای زیر کشت رفته است و با اعتبار استانی سال جاری فقط می توان این اراضی را حفظ و آبیاری کرد.
شاملی تصریح کرد: در استان اصفهان یک میلیون و 700 هزار هکتار مرتع قابل چرای دام وجود دارد که نسبت به وسعت این مراتع حدود 25 درصد دام مازاد گزارش شده است.
وی خاطرنشان کرد: بر مبنای هر پروانه ای صادره برای دامداری ها، شمارش دام یا به اصطلاح شاخ شماری انجام می شود و دارندگان دام های مازاد باید از علوفه بجای چرای دام در مرتع استفاده کند تا تخریب مرتع رخ ندهد.
او همچنین در باره طرح های حوزه آبخیزداری گفت: بر اساس این طرح با اعتباری بالغ بر 23 میلیارد تومان در 14 حوزه آبخیزداری در استان اصفهان، سیلاب و فرسایش زمین کنترل می شود.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تا پایان امسال ادامه خواهد یافت.
میزان کانون های بحرانی فرسایش خاک در شرق اصفهان بالغ بر 34 هزار هکتار است و برداشت خاک از بویژه توسط معدنکاران و تولیدکنندگان غیر قانونی گچ و آجر بخش وسیعی از این اراضی با تشدید فرسایش روبرو شده است.
بیابان زایی درشرق اصفهان سالانه بیش از 36 میلیارد تومان به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی این خطه خسارت وارد می کند.
عمده خسارات به پایگاه های نظامی اطراف همچون پایگاه هوایی هشتم شکاری، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، اراضی کشاورزی، محورهای مواصلاتی و شهرک های صنعتی، راه آهن و شهرهای پیرامون وارد می شود.
ت / 6020/ 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/42679/استان-اصفهان-از-اعتبارات-بیابان-زدایی-بی-بهره-ماند
بستن   چاپ