پیام سپاهان
در تاریخ ایران فضای ضد فرهنگی عدم پایبندی به قلم را رقم می‌زد
شنبه 16 تیر 1397 - 8:55:33 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - یک استاد تاریخ گفت: هرگاه درتاریخ ایران فضای ضد فرهنگی به هردلیلی ایجاد شده شاهد عدم پایبندی مورخین به قلم بوده ایم.
علی اکبر جعفری  اظهار کرد: میزان پایبندی مورخین به قلم در طول تاریخ ایران پس از اسلام از قرن سوم تابع شرایطی بوده که یکی از این شرایط پایبندی به گفتمان حاکم زمان بوده است که بعضی مواقع این گفتمان شرایط را تغییر می داده و موجب می شد مورخین پایبند به قلم نباشند. 
وی افزود: در گذشته به شدت مورد تهاجم قرار گرفته‌ایم و به دلیل اینکه مهاجمان خارجی همواره از سطح فرهنگی پایینی نسبت به سطح فرهنگی ما برخوردار بودند زمانی که نتوانستند غلبه فرهنگی داشته باشند تخریب فرهنگی را آغاز کردند. 
این استاد تاریخ تصریح کرد: یکی از نتایج این تخریب فرهنگی تزلزل در حوزه اخلاقیات فردی ،جمعی، دینی وشغلی است و در نتیجه نویسندگان وصاحب قلم ما هم در این فضا قلم زدند.
جعفری با اشاره به یکی از ادوار شاخص که فرهنگ مورد تخریب قرار گرفت یعنی دوران مغول اظهار کرد: یکی از نویسندگان دوره مغول عطا ملک جوینی است که از آن شرایط می نویسد "پشت هنر آن روز شکستست درست کین بی هنران پشت ببالش دادند" یعنی پشت هنر شکسته شده است امروز چراکه عده ای آدم بی هنر آمدند بر کرسی هنر نشستند.
وی افزود: عطا ملک جوینی در خصوص مغولان می گوید"آمدند سوختند کشتند و کندند و خوردند و بردند و رفتند" یعنی زمانی که مغولان به جایی می رفتند چیزی باقی نمی گذاشتند و یک زمین صاف بود که به غیر از ساختمان ها فرهنگ آن شهر هم تخریب شده بود.
این استاد تاریخ با بیان اینکه تعهد نویسنده، مورخ و شاعر در شرایط بد فرهنگی به بیراهه کشیده شدن است، گفت: قلم حرمتی دارد چرا عبید زاکانی حرمت قلم را رعایت نکرده است، متعهد به قلم نیست، غیر اخلاقی وغیر مودبانه می نویسد؟ زیرا در شرایط بد فرهنگی قرار گرفته و این شرایط تعهد عبید را خراب کرده است.
جعفری با اشاره به اینکه در دوران ایران اسلامی مورخین حرمت قلم را برای صاحب دربار رعایت می کردند و جان بر نوشته خود می گذاشتند،اظهار کرد: اگر نویسندگان و شاعران خارج از حلقه درباری بودند قلمی روان تر داشتند و نقادانه می نوشتند مانند "قاضی منهاج‌الدین" "سراج جوزجانی" که رفتار نابخردانه مغول را به قلم می کشیدند.
وی خاطر نشان کرد: هرگاه درتاریخ ایران فضای ضد فرهنگی به هردلیلی ایجاد شده شاهد عدم پایبندی مورخین به قلم بودیم.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/42721/در-تاریخ-ایران-فضای-ضد-فرهنگی-عدم-پایبندی-به-قلم-را-رقم-می‌زد
بستن   چاپ