پیام سپاهان
طباطبایی نژاد: فرهنگ مصرف بهینه آب در کشاورزی نداشته‌ایم
شنبه 16 تیر 1397 - 11:38:10 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در بخش کشاورزی فرهنگ مصرف آب درستی نداشته‌ایم، اما کارهای خوبی در این خصوص مانند آبیاری کم‌فشار انجام شده است.
صادق طباطبایی نژاد  در خصوص مقایسه مصرف آب در بخش‌های آب شرب، صنعت و کشاورزی، اظهار کرد: درست است که مصرف آب خانگی تنها 6 درصد مصرف آب کشور را به خود اختصاص می‌دهد، اما همیشه اولویت، مصرف آب شرب است و برای آب شرب تصفیه قوی‌تری اعمال می‌شود، اما این به آن معنا نیست که آب شرب در صنعت و کشاورزی استفاده شود.
وی افزود: در کل بیشترین مصرف آب را در وهله اول در بخش کشاورزی داریم و بعد در صنعت. البته این طبیعی است که در بخش کشاورزی آب بیشتری مصرف شود. رویکردی که دولت در سالهای اخیر داشته که رویکرد خوبی هم بوده است بحث مدیریت کردن منابع آبی و بهینه کردن مصرف آب در کشاورزی است.
نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: یکی از کارهایی که هم‌اکنون دولت انجام می‌دهد این است که آبیاری کم‌فشار را در بخش کشاورزی اجرا می‌کند و 80 درصد هزینه این نوع آبیاری را دولت متقبل می‌شود. برای مثال در اردستان بسیاری از زمین‌های کشاورزی با این شیوه آبیاری می‌شود. آبیاری کم‌فشار راه خوبی برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است.
طباطبایی نژاد بابیان اینکه در سال‌های اخیر برای مدیریت منابع آب کارهای خوبی شده است، گفت: همه کارها را نمی‌توان یک دفعه انجام داد. واقعیت این است که رویکرد درستی در مدیریت منابع آب داشته‌ایم و برای مردم باید فرهنگ‌سازی مناسب انجام شود تا اهمیت آب را درک کنند. این‌گونه نیست که در آب کشاورزی کمبود نداشته باشیم. قنات‌های بسیاری کم آب شده‌اند و کمبود آب در بخش کشاورزی به شدت احساس می‌شود.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حاشیه زاینده‌رود به علت کمبود آب کشاورزی زیادی نشده است. اینکه 90 درصد آب برای کشاورزی و صنعت مصرف می‌شود به این معنا نیست که در بخش کشاورزی مشکلی نداریم. با کمبود آب بیشترین فشار به بخش کشاورزی وارد می‌شود. باید دولتمردان و مردم همت کنند تا برای مصرف آب سیاست‌گذاری کنیم.
وی گفت: وزیر نیرو سیاست‌گذاری اصلی‌اش این است که با کمبود آب بهترین موقعیت است تا فرهنگ‌سازی مناسب در تمام بخش‌ها در خصوص مصرف آب انجام شود. در بخش کشاورزی فرهنگ مصرف آب درستی نداشته‌ایم، اما کارهای خوبی در این خصوص انجام شده است.
نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: بخش صنعت اشتغال‌زایی زیادی دارد و مصرف آب در این بخش نیاز است و سعی شده مصرف در بخش صنعت بهینه باشد. فقط در بخش کشاورزی مصرف بهینه‌ای نداشتیم که امیدواریم با سیاست‌های دولت این مشکل برطرف شود.
طباطبایی نژاد افزود: به هر حال آب کم داریم و مردم باید در مصارف خانگی بیشتر مراعات کنند و در بخش کشاورزی هم مصرف بهینه آب ضروری است.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/42735/طباطبایی-نژاد--فرهنگ-مصرف-بهینه-آب-در-کشاورزی-نداشته‌ایم
بستن   چاپ