پیام سپاهان
وزیر آموزش و پرورش:
هیچ مسابقه فردی از مهرماه برگزار نمی‌شود/انحراف تربیتی در مدارس
شنبه 23 تير 1397 - 11:52:35
سپاهان نیوز - اصفهان- وزیر آموزش و پرورش گفت: از مهرماه امسال در جهت حذف رقابت میان دانش‌آموزان ابتدایی، هیچ مسابقه فردی در مدارس برگزار نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، محمد بطحایی صبح شنبه در گردهمایی معاونین و رئوسای مدارس ابتدایی کشور اظهار داشت: امروز مدارس ما دانش آموزان را به سمت رقابت کشانده و افزایش روحیه رقابتی در بین دانش آموزان آسیب های زیادی را در زندگی فردی و اجتماعی به بار آورده است.
وی بیان داشت: به عنوان مثال فردی که در طول تحصیل بالاترین نمره‌ها را داشته و همواره به عنوان یک دانش آموز ممتاز سال های سال برای آن کف زدیم و در بهترین دانشگاه دولتی کشور تحصیل کرده در اداره کوچکترین امر زندگی و شخصی خود ناتوان بوده و زندگی خود را به طلاق کشانده و امثال این افراد که متاثر از عدم آموزش مهارت‌های زندگی، بوده اند، زیاد داریم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تفکیک و رده‌بندی دانش آموزان به ضعیف، متوسط و قوی و قرار دادن آنها در کلاس‌های متفاوت یا ایجاد مدارسی برای دانش آموزان پولدار و غیر پولدار و غیره معنا ندارد و آسیب‌های زیادی را وارد ساخته است در صورتی که باید یک دانش آموز از خانواده کارگر در کنار دانش آموز از خانواده وزیر درس بخواند، یک دانش آموز قوی و نخبه و باهوش در کنار یک دانش آموز ضعیف تحصیل کند تا به دانش آموزان تعلیم دهیم همه از یک بدنه هستیم و باید در کنار یکدیگر به پیش برویم.
مسابقات فردی از سیستم آموزشی حذف می شود
وی خود را منتقد آموزش و پرورش خواند و با بیان اینکه با شناسایی و بیان ضعف‌های آموزش و پرورش می توان آن را اصلاح کرد، گفت: از مهرماه شکل مسابقات رقابتی و فردی به سمت مسابقات گروهی می رود که دانش آموزان بیاموزند در قالب یک گروه می‌توانند موفق شوند و شایستگی تشویق را دارند.
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد به روش تدریس که در این سالها حاکم بوده است، افزود: طی این سال ها مدرسه، معلم، مدیر و دانش آموز را آنگونه که می خواستند تعلیم می دانند آنگونه که می خواستند تشویق می کردند، آنگونه که می خواستند پیش می بردند و در یک کلام دانش آموزان را شکل می دادند و این سبب شده که قدرت تفکر، خلاقیت و تلاش را از دانش آموز بگیرند که این مدل تعلیم و تربیت باید حذف و محیط مدرسه را به گونه‌ای شکل دهیم که دانش آموزان در آن تربیت شوند.
با مدیران بی لیاقت خداحافظی خواهیم کرد
وی با اشاره به اینکه تربیت و تعلیم در مدارس ابتدایی از مسیر اصلی خود منحرف شده است، اضافه کرد: در قالب یک طرح به زودی صلاحیت مدیران را می‌سنجیم و در یک دوره آموزشی سطح آموزش، مهارت و شایستگی مدیران را تعلیم می دهیم و پس از یک آزمون، مدیران بی لایق را از سیستم آموزش حذف و با آنها خداحافظی می کنیم.
بطحائی بیان داشت: سیستم آموزش و پرورش را از حالتی که از سوی وزیر، اداره کل آموزش و پرورش، ادارات مناطق و ناحیه دستور العمل و بخش نامه برای مدارس برود و آنها را نوکر خود بدانیم و ملزم به اجرا کنیم خارج خواهیم کرد چراکه ما باید نوکر مدارس باشیم و باید به سمت مدرسه محوری پیش برویم.
عدم آموزش بان فارسی در برخی مدارس خطرناک است
وی اظهار داشت: یک مدرسه نباید نگاهش به دست ما باشد بلکه باید بتواند خود را تغذیه کرده و برای ادامه حیات و تنفس برنامه ریزی داشته باشد و ما تنها پشتیبان و حامی آنها باشیم.
وزیر آموزش و پرورش عدم آموزش زبان فارسی به دانش آموزانی که خود دارای گویش مختلفی مثل بلوچ و کرد و غیره هستند را خطرناک دانست و گفت: شاهد بودم دانش آموزانی که سه سال مدرسه خود را گذراندند همچنان با گویش خود تکلم می کنند چون معلم دروس را به زبان محلی به آنها تعلیم داد است و این یک فاجعه است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/43033/هیچ-مسابقه-فردی-از-مهرماه-برگزار-نمی‌شود-انحراف-تربیتی-در-مدارس
بستن   چاپ