پیام سپاهان
رئیس اداره منابع طبیعی آران و بیدگل:
102 هزار هکتار کانون بحرانی در آران و بیدگل پدید آمده است
دوشنبه 25 تير 1397 - 13:08:18
پیام سپاهان - آران و بیدگل - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل گفت: خشکسالی های اخیر موجب پدید آمدن 102 هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی در آران و بیدگل شده است.

رضا شفیعی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از این میزان کانون بحرانی 20 هزار هکتار درجه 2 و 82 هزار هکتار درجه 3 است، اظهار داشت: اغلب این کانون های بحرانی در منطقه شمال نصرآباد واقع شده است.
وی از برنامه ریزی برای طرح مطالعاتی عمیق این کانون ها خبر داد و ادامه داد: سالانه حدود 200 هکتار از این کانون ها با توجه به بودجه اختصاصی تحت عملیات تثبیت شن قرار می گیرد که متاسفانه بسیار ناچیز است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل با اشاره به کاشت نزدیک به 100 هزار هکتار تاغ از سال 1349 تاکنون، افزود: تثبیت شن ‌های روان منطقه از 50 سال پیش با روش های بذرپاشی، مالچ‌پاشی، قلمه‌ کاری و بذرکاری آغاز شده و برای طرح های نهالکاری نیز از درختان بومی مانند اسکنبیل، قره داغ و شوره گز به دلیل مقاومت در برابر خشکسالی استفاده می شود.
وی تصریح کرد: فعالیت های بیابان زدایی منجر به رونق فعالیت های اقتصادی، کشاورزی و زیربنایی در این شهرستان شده، به طوری که اکنون با 15 هزار هکتار زمین زیر کشت محصولات کشاورزی و باغی رتبه نخست تولید پسته در استان اصفهان و قطب تولید فرش ماشینی در کشور را دارد.
شفیعی با اشاره به مساحت 610 هزار هکتاری شهرستان آران و بیدگل گفت: هم اکنون نیمی از این وسعت را بیابان های خشک و کویری تشکیل داده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/43192/102-هزار-هکتار-کانون-بحرانی-در-آران-و-بیدگل-پدید-آمده-است
بستن   چاپ