پیام سپاهان
یک کارشناس مالیات:
پرداخت مالیات از طریق خوداظهاری نتیجه بهتری دارد
دوشنبه 25 تير 1397 - 20:54:42
پیام سپاهان - یک کارشناس مسایل مالیاتی گفت: در اغلب کشورهای پیشرفته 80 درصد شرکتها تنها پنج درصد مالیات و بر عکس 10 شرکت ها تنها 80 درصد مالیات می دهند در حالیکه اگر مالیات از طریق خود اظهاری باشد، نتیجه بهتری دارد.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، علیرضا نریمانی عصر امروز (دوشنبه) در دومین همایش "فرهنگ سازی مالیاتی گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی" که در تالارشریعتی علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: افزایش شفافیت و انضباط مالی به همراه افزایش سطح تمکین داوطلبانه مودیان از طریق دسترسی به اطلاعات واقعی از جمله موارد اصلاح قانون مالیات است.
وی افزود: دولتها به دو نوع مالیات را از اغنیاء و فقرا وصول می کنند و تا سال 94 هدف سازمان وصول مالیات بود در نتیجه با پدیده عدم کارائی و فرارمالیاتی روبرو بودیم، اما از سال 95 هدف سازمان اخذ و مدیریت اطلاعات است که نتیجه آن وصول مالیات از طریق مودیان است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: از روش های تعیین مالیات تا سال 94 روش علی الراس و رسیدگی به اظهارنامه ها بود، اما از سال 95 به بعد برای تعیین مالیات از این دو روش استفاده نشده است.
 وی تصریح کرد: از این طریق شاهد کاهش 75 درصدی مالیات تمبر سهام، 38 درصدی درآمد اشخاص حقیقی و 94 درصدی مالیات ارث وسایل نقلیه بوده ایم.
نریمانی خاطرنشان کرد: یکی از نشانه های شفاف سازی در این سازمان موضوع رسیدگی به مالیات برارزش افزوده است تا افراد به جای اینکه بر خلاف قانون عمل کنند و آن را دور بزنند براساس قانون مالیات نتیجه بگیرند.
وی اضافه کرد: در اغلب کشورهای پیشرفته80 درصد شرکت ها تنها پنج درصد مالیات و برعکس 10 شرکت ها تنها 80 درصد مالیات را پرداخت می کنند. اما اگر مالیات از طریق خوداظهاری باشد، نتیجه بهتری دارد.
کدخبرنگار: 13025
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/43216/پرداخت-مالیات-از-طریق-خوداظهاری-نتیجه-بهتری-دارد
بستن   چاپ