پیام سپاهان
مامان رُژ بزنم؟
سه شنبه 26 تیر 1397 - 9:13:07 AM
ایسنا
پیام سپاهان - استعداد نمی‌خواهد، همین که به وسایل آرایشی روبروی آینه مادرش نگاه می‌کند کافی است تا هوس کشیدن یک ماتیک قرمز را برلبانش داشته باشد.
  اهمیت تقلید دختر بچه‌ها برای استفاده از وسایل آرایشی مادرانشان بسته به این است که مادران نسبت به این موضوع چه واکنشی نشان دهند. کنجکاوی برای کشیدن رنگ‌های متنوع رژلب و یا لاک ناخن به قدری برای کودکان جذاب است که این امر برای آنها تبدیل به یک عادت می‌شود.
فردوس سادات- یک مادر، ضمن قبول اینکه دختر بچه‌ها تحت تاثیر مادران خود رغبت بیشتری به استفاده از مواد آرایشی پیدا می‌کنند، اضافه کرد: این موضوع بیشتر در کودکانی مشاهده شده که مادرانی علاقمند به آرایش کردن و استفاده از وسایل آرایشی دارند.
این مادر با بیان اینکه این مادران هستند که کودکان خود را با آرایش آشنا می‌کنند، افزود: برای نمونه شخصا دو دختر بچه شش و چهار ساله دارم و علی رغم اینکه از وسایل آرایشی تا حدودی بسیار استفاده می‌کنم اما فرزندانم را هیچ گاه مشتاق به این امر ندیدم.
وی خاطر نشان کرد: کودکان از والدین خود تقلید می‌کنند و این موضوع به ویژه در دختر بچه‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. باید مادران به این آگاهی برسند که ضرورتی ندارد فرزنداشان را از کودکی با وسایل آرایشی آشنا کنند زیرا این امر منجر به از بین رفتن اعتماد به نفس کودک می‌شود و به این معناست که تو زیبا نیستی.
در همین رابطه علی راکی- روان شناس کودک، با اشاره به اینکه تمایل به زیبا‌تر و یا جذاب‌تر شدن دختران در میان غیرهمجنس‌ها در سنین بعد از بلوغ یک رفتار تنوع طلبانه است، اظهار کرد: به صورت کلی نیاز به آرایش کردن و تمایل به زیباتر شدن در کودکان دختر در سن کمتر از بلوغ (هشت تا نه سالگی) و در سن بعد از بلوغ کاملا متفاوت است.
وی افزود: نخستین دلیل آرایش کردن در میان دختر بچه‌ها در سنین قبل از بلوغ شباهت بیشتر پیدا کردن به مادر است و البته مادری که آرایش می‌کند این موضوع در کودکانش بیشتر مشاهده شده است.
این روانشناس کودک با بیان اینکه یکی از دلایل مهم آرایش کردن در کودکان جلب توجه کردن والدین است، اضافه کرد: زمانی که والدین وظایف تربیتی، عاطفی و احساسی خود در مقابل کودک انجام نمی‌دهند این امر باعث می‌شود که کودک به صورت ناخودآگاه چیزهایی را کشف کند.
راکی تصریح کرد: ممکن است یک کودک با حرف زشت زدن جلب توجه کند و یک کودک دیگر با رفتن به سمت لوازم آرایشی جلب توجه می‌کند. در هر دو حالت مکانسیم عمل این رفتارها شبیه همدیگر است.
وی ادامه داد: والدین در نظر بگیرند در صورت اشتیاق کودک برای استفاده از لوازم آرایشی این تصور ایجاد نشود که کودکشان دچار مشکل شده و یا اختلال پیدا کرده است؛ برعکس در صورتی که والدین نسبت به این موضوع با رفتارهای توام با داد و فریاد کودک را سرکوب کنند به احتمال زیاد نه تنها این اشتیاق در کودک از بین نمی‌رود بلکه قوی‌تر می شود.
این روانشناس کودک با اشاره به اینکه شخصا یکی از دلایل اصلی آرایش کردن‌های بسیار غیر طبیعی و غیر نرمال دختران و زنان بزرگ سال را رفتار بسیار مشکل دار والدین در دوران کودکی می‌دانم، خاطر نشان کرد: برای اینکه در دوران کودکی، کودک به سمت آرایش کردن و یا هر رفتار غیر معمول نرود، بهتر است که در تمام خانواده‌ها امر قانون گذاشتن و اینکه یکسری از رفتارها ممنوع است و نباید به جز والدین انجام دهند نهادینه شود.
راکی تصریح کرد: والدین باید تمام وظایف خود را نسبت به کودکان انجام دهند. برای نمونه والدینی که وظایف محبتی و عاطفی خود را انجام نمی‌دهند و بازی با کودک و به ویژه دختر بچه‌ها نیازهای درونی آنها را برطرف نمی‌کند تصور این مورد را نداشته باشند که با اجبار کردن نیز می‌توانند باعث شوند کودکشان از این کار صرف نظر کند.
این روانشناس کودک با تاکید بر اینکه اگر والدین وظایف خود را به موقع انجام ندهند، متاسفانه با مشکلات بزرگتری از آرایش کردن در دختران خرد سال روبرو می‌شویم، گفت: والدین با برقراری یک ارتباط صمیمانه با کودک قانون گذاشته و به کودک بگویند "الان شما در شرایطی نیستی که بخواهی انتخاب بکنی که این کار را انجام بدهی یا ندهی و به سن بزرگتر که رسیدی خودت انتخاب می کنی".
راکی با بیان اینکه علاوه بر قانون گزاری، عامل کم توجهی نیز می تواند در این زمینه مفید باشد، افزود:حتی بسیاری از والدینی که وظایفشان را به درستی انجام می‌دهند ممکن است که کودکانشان به دلیل زیاده خواهی به این سمت بروند.
وی ادامه داد: برای مادرهایی که آرایش می‌کنند و اجازه می‌دهند کودکشان با وسایل آرایشی بازی کنند اشکالی ندارد اما برای مادرانی که خود اقدام به آرایش کردن کودک می‌کنند به دلیل اینکه این امر خارج عرف است کودک یاد می‌گیرد که خط و مرزی وجود ندارد.
این روانشناس کودک با بیان اینکه به صورت کلی اگر والدین به وظایف خود رسیدگی کنند و ارتباط سالم و صمیمی با دختر بچه‌ها در دوران کودکی و نوجوانی داشته باشند کمتر شاهد این موضوع هستیم، خاطر نشان کرد: آرایش کردن به صورت عرف برای برخی مادران از بین بردن فاصله‌ها و خط قرمزهایی است که خردسالان و کودکان دارند و این مورد به صلاح خانواده‌ها نیست.
 


http://www.sepahannews.ir/fa/News/43224/مامان-رُژ-بزنم؟
بستن   چاپ