پیام سپاهان
رئیس شبکه دامپزشکی برخوار خبر داد:
سم پاشی 10 هزار راس دام سبک و سنگین در برخوار
چهارشنبه 27 تير 1397 - 15:36:34
پیام سپاهان - اصفهان - رئیس شبکه دامپزشکی برخوار گفت: بدنبال پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو، 270 لیتر سم برای 10 هزار راس دام سبک و سنگین در برخوار انجام شد.

مجید فلسفی منش در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در این طرح حدود 270 لیتر سم برای 10 هزار رأس دام سبک و سنگین و یکصد هزار متر مربع جایگاه دام در نظر گرفته شده است که با اولویت مناطق محروم روستایی و واحدهای دارای آلودگی بیشتر حشرات ناقل، انجام می شود.
وی بیان داشت: با توجه به گستردگی سطح اماکن دامی روستائی در شهرستان و حجم بالای جمعیت دام سنتی، این میزان سم کفاف نمی دهد و امیدواریم میزان تخصیص سهم به شهرستان‌ها به اندازه مورد نیاز آنها باشد.
رئیس شبکه دامپزشکی برخوار با توجه به اینکه سمپاشی علاوه بر جایگاه‌های نگهداری گاو، گوساله، گوسفند و بز به صورت سمپاشی بر روی بدن دام ها نیز انجام می گیرد، اعلام کرد: با توجه به شروع فصل گرما و لزوم کنترل حشرات ناقل بیماری و با هدف جلوگیری از بروز برخی بیماری های مهم از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، طرح سمپاشی دام و اماکن دامی روستایی برخوار با همکاری شهرداری ها و دهیاری های شهرستان آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح حداقل یک ماه به طول می‌انجامد، اعلام کرد: انگل های خارجی، علاوه بر تضعیف دام بدلیل خونخواری، ناقل برخی از بیماری های ویروسی و تک یاخته ای از جمله بیماری های مهم و خطرناک لمپی اسکین، تیلریوز و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) هستند که سمپاشی دام و اماکن دامی از اصلی ترین روش های کنترل و پیشگیری از این بیماری ها هستند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/43302/سم-پاشی-10-هزار-راس-دام-سبک-و-سنگین-در-برخوار
بستن   چاپ