پیام سپاهان
آب، خط قرمز دولت
دوشنبه 29 آذر 1395 - 9:48:38 AM
ايسنا
fiogf49gjkf0d

سپاهان نيوز- بر اساس آخرين آمار کسري مخازن آب زيرزميني دردشت‌هاي کشور از مرز 120 ميليارد مترمکعب گذشته و اين در حالي است که ايران 85 درصد به آب هاي زيرزميني وابستگي دارد. علاوه بر اين در سال 1347 تنها 15 دشت ممنوعه در کشور وجود داشت که اين تعداد امروز به بيش از 355 دشت ممنوعه افزايش پيدا کرده و اين موضوع نيز بيانگر مرگ تدريجي آب هاي ايران است.

از سوي ديگر شاخص پايش آبي در 21 استان کشور در وضعيت تنش آبي، تنش آبي شديد و کمبود آب است و تنها 10 استان کشور در شاخص پايش آبي قابل تحمل قرار دارند، بروز بحران در منابع آب زيرزميني به دليل نبود نگرش سيستمي، سياستگزاري‌هاي ناکارآمد و وضع قوانين نامناسب با وضعيت آب کشور عنوان مي شود که براي اصلاح اين وضعيت همکاري همه آحاد مردم با دولت لازم است.

40 سال قبل هر ايراني بيش از 7 هزار و پانصد متر مکعب در سال آب تجديدشونده در اختيار داشت اما امروز اين ميزان به کمتر از يک هزار و چهارصد مترمکعب رسيده است.

 کاهش حدود 80 درصدي سرانه مصرف هر ايراني از آب هاي تجديد شونده شايد در نگاه اول بيانگر فاجعه پيش روي کشور نباشد اما واقعيت است که منابع آبي ايران روند کاهشي دارد و اگر روال به همين طريق پيش برود نمي توان شاهد آينده اي پر آب بود.

بر اساس گفته هاي مسوولان آبي در شرايط فعلي ايران با 25 درصد فاصله از مصر رتبه اول تنش آبي را در برداشت از آب هاي زير زميني به خود اختصاص داده که به نظر مي رسد اين آمار بسيار نگران کننده است. 

شرايط وضعيت آبي کشور به گونه اي است که بر اساس گفته هاي اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور حل مسئله آب در گرو يک اجماع ملي است و نبايد از موضوع آب به عنوان يک امر سياسي و جناحي بهره‌برداري شود.

وي با بيان اينکه آينده ايران را کمبود منابع آبي تهديد مي کند، اظهار مي کرد: شوراي عالي آب در سال هاي اخير جلسات متعددي براي حل اين مسأله برگزار کرده، اما بايد گفت حل اين مسأله در گرو يک اجماع ملي است و تنها يک سازمان يا قوا نمي تواند اين مسأله را به تنهايي به سرانجامي نيک برساند.

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينکه آب و محيط زيست هم در برنامه ششم و هم در بودجه سال آينده موضوع اصلي کشور است، عنوان کرد: هيچ کس نبايد از موضوع آب به عنوان يک امر سياسي و جناحي بهره‌برداري کند چرا که اين مسأله يک مسئله ملي بوده و با امنيت ملي کشور در ارتباط است و اين موضوع بايد جزو خط قرمزها قرار گيرد.

وزير نيرو نيز در اين رابطه معتقد است که بحران 15 ساله کشور با تدبير يک سازمان و در يک دوره کوتاه برطرف نمي شود لذا بايد تمام سازمان ها و ارگان ها براي حل اين مساله بسيج شوند.

وجود بحران آب در کشور، مسئولان عالي آب را وادار به تبيين سندي در راستاي بهبود وضعيت آبي ايران کرد همچنين برنامه ششم توسعه نيز تاکيد ويژه اي به حل بحران آب دارد. در همين زمينه بسياري از کارشناسان و دست اندرکاران آبي، تدوين "برنامه ملي آب" را راهي براي حل و يا جلوگيري از تشديدهاي بحران آبي مي دانند


http://www.sepahannews.ir/fa/News/4419/آب،-خط-قرمز-دولت
بستن   چاپ