پیام سپاهان
بند خاکی محمدآباد آران و بیدگل اجرا می شود
سه شنبه 2 مرداد 1397 - 10:22:15 AM
ایرنا
پیام سپاهان - کاشان- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل با اشاره به لزوم اجرای طرح های آبخیزداری جهت حفاظت از منابع آبی موجود، از اختصاص 10 میلیارد ریال جهت ساخت بند خاکی محمدآباد واقع در بخش کویرات این شهرستان خبر داد.
رضا شفیعی گفت: مطالعه و نقشه برداری جهت تکمیل این بند خاکی به زودی آغاز می شود و پس از انجام مناقصه پیش بینی ها حاکی از تکمیل این طرح تا پایان سال جاری است.
وی افزود: اعتبار مورد نیاز از منابع ملی پس از بازدید ماه گذشته مدیرکل کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها و مراتع کشور اختصاص یافته و گام مهمی جهت اجرای طرح های آبخیزداری در شهرستان آران و بیدگل می باشد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل پیش تر با اشاره به خسارت 20 میلیارد ریالی سیلاب و تگرگ های بهاری به مراتع این شهرستان، بر تامین 40 میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای طرح های آبخیزداری در مناطق بالادستی بخش کویرات و بخش مرکزی به عنوان سرچشمه سیلاب ها تاکید داشت.
او ادامه داد: هم اکنون 50 بند سنگی و سیمانی و نزدیک به 12 بند خاکی جهت پخش سیلاب در آران و بیدگل وجود دارد که بیشتر آنها در منطقه یخاب بوده و نقش بسزایی در حفاظت از منابع آبی این شهرستان بازی می کنند.
شفیعی بیان کرد: اجرای طرح های آبخیزداری حجم زیادی از روان آب ها را قابل کنترل خواهد کرد که موجب فرسایش خاک و ایجاد سیلاب در منطقه هستند و از سوی دیگر موجب تغذیه سفره های آب زیرزمینی نیز می شود. 
وی اضافه کرد: اجرای طرح های آبخیزداری در آران و بیدگل با توجه به بروز خشکسالی های متوالی ضرورتی دوچندان دارد و اقدام های سال های گذشته برای مهار روان آب ها در این شهرستان کفایت نمی کند.
به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل، 374 هزار هکتار از وسعت 605 هزار هکتاری این شهرستان را مرتع ها تشکیل می دهند و 103 هزار هکتار از مساحت این شهرستان نیز جزء کانون های در خطر فرسایش بادی و توفان های ماسه ای به شمار می رود.
آران و بیدگل با جمعیت افزون بر 103 هزار نفر در فاصله 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع است. 


http://www.sepahannews.ir/fa/News/44559/بند-خاکی-محمدآباد-آران-و-بیدگل-اجرا-می-شود
بستن   چاپ