پیام سپاهان
جريان آب زاينده رود به اصفهان رسيد
سه شنبه 5 بهمن 1395 - 8:22:12 AM
ايرنا
fiogf49gjkf0d
سپاهان نيوز- جريان آب کام تشنه بستر زاينده را سيراب کرد و در ميان استقبال مردم و جواناني که ساعتها در انتظار نشته بودند نجوا کنان از پل هاي تاريخي مارنان ، سي و سه پل و پل خواجو گذ شت .
دريچه هاي سد زاينده رود بامداد يکشنبه، سوم بهمن بازگشايي شد و بامداد امرور سه شنبه پس دو روز گذر از مسير هاي کوهستاني وارد شهر اصفهان شد و تا فردا به شرق اين شهر مي رسد.
ميزان آب رها شده در بستر زاينده رود 60 متر مکعب بر ثانيه است و به مدت 22 روز بمنظور کشت کشاورزان شرق اصفهان جريان مي يابد اما معلوم نيست که اين آب به تالاب گاو خوني مقصد هميشگي مي رسد يا خير و آيا پرندگان تشنه اين تالاب را سيرآب مي کند؟
تالاب گاوخوني در فلات مرکزي ايران در استان اصفهان و در انتهاي مسير زاينده رود قرار دارد که در سال 1354 به ثبت کنوانسيون رامسر رسيد و نام آن در فهرست تالاب هاي بين المللي قرار گرفت.
باز شدن دريچه هاي سد و جاري شدن آب در زاينده رود براي رسيدن به اصفهان و زمين هاي کشاورزي شرق اصفهان طي دور روز اخير در صدر اخبار رسانه ها و شبکه هاي اجتماعي استان اصفهان قرار گرفت .
مردم اصفهان بويژه کشاورزان شرق اين شهر با شادماني براي زنده شدن زاينده رود لحظه شماري کردند و اکنون رسيدن آب را به هم تبريک مي گويند.
زاينده رود از سد زاينده رود و ارتفاعات چلگرد در چهار محال و بختياري و نيز کوه هاي فريدونشهر در غرب استان اصفهان به شکل رودهاي کوچک از هم جدا سرچشمه گرفته و پس از درآميختن در درياچه سد زاينده رود به صورت رودخانه اي واحد به سمت اصفهان و تالاب گاوخوني جاري مي شود.
اين رودخانه به عنوان بزرگترين جريان آبي منطقه مرکزي ايران در سال هاي اخير با پديده خشکسالي، افزايش برداشت و سوء مديريت منابع آب مواجه و در محل پائين دست در بيشتر ماه هاي سال با خشکي مواجه شده است.
هم اکنون کميته اي پنج نفره بمنظور تامين آب کشت هاي بهاره و پاييزه و نيز تداوم حيات در محدوده محيط طبيعي زاينده رود به شکل مقعطي تصميم به گشودن دريچه هاي سد و جاري شدن آب بر روي بستر خشک زاينده رود مي گيرد.
بررسي گزارش هاي وضعيت آب و خشکسالي بيانگر اين است که استان اصفهان بدترين روزهاي خشکسالي در مقايسه با ميانگين 40 سال اخير را تجربه مي کند، واقعيتي تلخ که برون رفت از آن نيازمند همت و مشارکت همه جانبه و متداوم ارگانها و مردم در تمام فصول سال است.
استان اصفهان پس از استان هاي يزد، خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان يکي از استان هايي است که در سال جاري زراعي با پديده خشکسالي دست پنجه نرم مي کند.
معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي اصفهان ميزان آب ذخيره شده در پشت سد زاينده رود را حدود 266 ميليون متر مکعب اعلام کرد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/4561/جريان-آب-زاينده-رود-به-اصفهان-رسيد
بستن   چاپ