پیام سپاهان
پنج هزار نفر ماه گرفتگی را در میدان امام اصفهان رصد کردند
شنبه 6 مرداد 1397 - 14:42:20
پیام سپاهان - اصفهان- کارشناس مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: بیش از پنج هزار نفر طولانی ترین ماه گرفتگی قرن را شامگاه جمعه و بامداد شنبه در میدان امام (ره) اصفهان رصد کردند.
پنجم مرداد امسال مصادف با 27 جولای 2018 طولانی ‌ترین ماه گرفتگی قرن بیست و یکم اتفاق افتاد و مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان این پدیده را در میدان تاریخی امام (ره) اصفهان به شکل عمومی رصد کرد.
مسئول اجرایی این برنامه روز شنبه به ایرنا گفت: شب گذشته و بامداد امروز مردم و علاقه مندان به علم نجوم از برنامه رصد عمومی طولانی ترین ماه گرفتگی قرن در میدان تاریخی امام (ره) استقبال کردند.
ابوذر دبیری افزود: زمان شروع برنامه از ساعت 22 اعلام شده بود اما علاقه مندان از ساعت 21 در میدان حضور داشتند و برای رصد طولانی ترین خسوف قرن در صف ایستادند.
وی گفت: در این برنامه 35 نفر از کارشناسان نجوم اصفهان با استفاده از هفت دستگاه تلسکوپ به راهنمایی مردم برای رصد ماه گرفتگی و پخش زنده آن از طریق تلویزیون شهری در محل میدان امام پرداختند.
دبیری بازخورد این برنامه را مناسب ارزیابی کرد و افزود: اجرای چنین برنامه هایی برای رصد رویدادهای خاص و منحصر به فرد علاوه بر فرهنگ سازی به ایجاد جاذبه های گردشگری نیز منجر می شود.
وی خاطرنشان کرد: زمان پایان برنامه رصد عمومی ماه گرفتگی تا 2 بامداد اعلام شده بود اما به دلیل استقبال مردم تا ساعت سه بامداد ادامه داشت.
طولانی ترین ماه گرفتگی قرن ساعت 21 و 44 دقیقه شامگاه جمعه پنجم مرداد آغاز شد و 6 ساعت و 14 دقیقه طول کشید که یک ساعت و 43 دقیقه آن مربوط به ماه گرفتگی کامل بود.
ماه گرفتگی یا خسوف کامل زمانی اتفاق می افتد که کل ماه وارد سایه کل زمین می ‌شود.
ت/3011/ 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/47633/پنج-هزار-نفر-ماه-گرفتگی-را-در-میدان-امام-اصفهان-رصد-کردند
بستن   چاپ