پیام سپاهان
در گفتگو با سازنده مستند شهید بهشتی مطرح شد:
«مظلوم لاله ها» راوی زندگی شهید بهشتی/خیانت منافقان مستند می شود
یکشنبه 7 مرداد 1397 - 12:35:02 PM
مهر
پیام سپاهان - اصفهان - سازنده مستند شهید بهشتی گفت: مستند «مظلوم لاله ها» روایتگر زندگی شهید بهشتی از زوایایی است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده و مظلومیت شخصیت این شهید را به نمایش می گذارد.

 شهید سید محمدحسینی بهشتی در دوم آبان 1307 هجری شمسی در اصفهان چشم به جهان گشود.
پدرش از روحانیان اصفهان و امام جماعت مسجد لنبان بود، وی از چهار سالگی به مکتب رفت و در اندک زمانی قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را آموخت و با ورود به دبیرستان به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی، مدرسه را رها و در سال 1321 وارد حوزه علمیه شد . در سال 1325 یعنی در هجدهمین بهار زندگی خود به قم عزیمت کرد و در کنار تحصیل علوم دینی، در سال 1327 موفق به دریافت دیپلم ادبی در امتحانات متفرقه شد. در همان سال، وارد دانشکده الهیات معقول و منقول شد و در سال 1330 با دریافت درجه لیسانس به قم بازگشت و در دبیرستان حکیم نظامی مشغول تدریس زبان انگلیسی شد .
وی در سال 1333، دبیرستان دین و دانش قم را تأسیس کرد و تا سال 1342 سرپرستی آن را برعهده داشت. در فاصله سال‌های 1335 تا 1338، دوره دکترای فلسفه الهیات را گذراند سپس، با شرکت فعال در مبارزات سال‌های 41 و 42 از سوی ساواک مجبور به عزیمت از شهر قم به تهران شد. این شهید راست قامت تاریخ به پیشنهاد و درخواست آیت الله حائری رحمه الله و آیت الله میلانی رحمه الله به هامبورگ عزیمت و سرپرستی مسجد و تشکل مذهبی جوانان آن شهر را عهده دار و به فعالیت‌های عمیق دینی و فرهنگی پرداخت. سرانجام در سال 1349، به ایران بازگشت و به فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی روی آورد. در این مدت، چندین بار توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد. در آذر ماه 1357 به فرمان امام خمینی رحمه الله شورای انقلاب را تشکیل داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به عنوان ایدئولوگ و لیدر در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی به فعالیت می‌پرداخت .
حزب جمهوری اسلامی را با هدف تربیت و شناسایی نخبگان سیاسی فرهنگی پایه گذاری کرد. در تدوین قانون اساسی به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان ایفای نقش می‌کرد. پس از استعفای دولت موقت در سال 1358، مدتی به عنوان وزیر دادگستری و سپس، از سوی امام خمینی رحمه الله به ریاست دیوان عالی کشور منصوب شد . وی سرانجام در حین انجام وظیفه در این سمت بود که در شامگاه 7 تیر سال 1360 در حین سخنرانی در تالار حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار ساختمان حزب توسط منافقین به همراه کاروان 72 نفره خود به خیل عظیم شهدای کربلا پیوست .
زندگی پرماجرای شهید بهشتی در کتاب ها و مقالات زیادی قابل مشاهده است اما این بار به همت یکی از اقوام نزدیک وی زندگی شهید بهشتی در قاب تلویزیون نیز جا پیدا کرده است، به همین بهانه به گفت و گو با سید حمید بهشتی، کارگردان مستند «مظلوم لاله ها» پرداختیم.
چه شد که تصمیم به ساخت مستندی درباره شهید بهشتی گرفتید؟
شهید بهشتی جزو شهدای مظلوم است و خیلی کم به زندگی ایشان پردا خته شده است و حتی بعضی از جوانان امروزی کسی با نام «شهید بهشتی» را نمی شناسند. از این جهت من به عنوان اقوام نزدیک تصمیم گرفتم مستندی از زندگی این شهید بسازم که مستند اول به صورت کامل با هزینه شخصی ساخته شد.
داستان قسمت اول و دوم مستند چگونه است و بیشتر به چه موضوعی پرداخته شده است؟
اولین بخش مستند در مورد شخصیت شهید بهشتی و دومین بخش آن مربوط در رابطه با حادثه هفت تیر ساخته شده است. اکنون به دنبال ساخت بخش سوم این مستند هستم تا بتوانم ابعاد گسترده‌تری از شهید بهشتی را معرفی کنم.
مستند سوم چه داستانی را روایت خواهد کرد؟
در «مظلوم لاله‌های 3» که مستندی 100 دقیقه ای خواهد بود با چهره‌ها و افرادی دیگری مصاحبه خواهم کرد که تاکنون کسی به سراغ آن‌ها نرفته است. به عنوان نمونه با خلبانی که بنی‌صدر و کشمیری و کلاهداری را از ایران به فرانسه برده مصاحبه می‌کنم.
باید منافقان شناسایی شوند تا مردم آنها را بشناسند، در مستند «مظلوم لاله های 3» تصمیم دارم ابعاد بیشتری از این موضوع را به نمایش بگذارم.
در راه ساخت مستند چه حمایت های مالی صورت گرفت؟
اولین قسمت از مستند را با هزینه خودم و بخش دوم را با حمایت سروش سیما ساختم اما برای بخش سوم هیچ سازمان و نهادی اعلام همکاری نکرده است و برخی از آنها از آن جایی که فیلم های سینمایی از جمله ایستاده در غباد و... را حمایت کرده اند بودجه ای برای ساخت مستند من ندارند و این بسیار ناراحت کننده است.
منزل شهید بهشتی در چه وضعیتی قرار دارد؟
منزل شخصی شهید بهشتی موزه شد و با تغییر مدیریتی که انجام شد امید داریم که به این منزل رسیدگی شود.
چهره شهید بهشتی چقدر در ذهن مردم مانده است؟
دوم آبان سالروز تولد شهید بهشتی است اما کسی در جریان این موضوع قرار نگرفته و چهره شهید در غبار مظلومیت قرار گرفته است، همانطور که امام خمینی فرمودند «بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان بود».
کدام قسمت از زندگی شهید را بیشتر دوست دارید و می خواهید درباره آن مستند بسازید؟
من ماجرای هفت تیر را خیلی دوست دارم و داستان های زیادی در آن نهفته شده است.
اسم «مظلوم لاله ها» چگونه شکل گرفت؟
از آنجایی که گل لاله برای همه ما نماد شهید است و با دیدن گل لاله به یاد شهدا می افتیم تصمیم گرفتم اسم لاله را بر مستندم بگذارم، صفت مظلوم نیز به خاطر مظلومیت شهید است بنابراین دو کلمه «مظلوم» و «لاله» با یکدیگر ترکیب شد و روی مستند «مظلوم لاله ها» نشست.
آیا تصمیم ندارید فیلم سینمایی درباره شهید بسازید؟
با صدا و سیمای مرکز اصفهان صحبت هایی شده که قرار است تمام اطلاعی که دارم را در اختیار یکی از کارگردانان قرار دهم تا یک فیلم سینمایی با موضوع شهید بهشتی ساخته شود.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/48665/«مظلوم-لاله-ها»-راوی-زندگی-شهید-بهشتی-خیانت-منافقان-مستند-می-شود
بستن   چاپ