پیام سپاهان
تشخیص آنلاین نوع سلول‌های عصبی داخل قشر مغز
يکشنبه 7 مرداد 1397 - 15:41:49
پیام سپاهان - آزمایشگاه دینامیک شبکه‌های عصبی مغز دانشگاه شهید بهشتی با همکاری گروه مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان نرم افزاری برای تشخیص نوع نورون در داخل قشر مغز شدند.
به گزارش ایسنا،‌ شهرام صفری مدیر آزمایشگاه دینامیک شبکه‌های عصبی مغز دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به طراحی و عرضه نرم افزاری برای تشخیص نوع نورون در داخل قشر مغز افزود: این نرم‌ افزار نقش موثری در انجام تحقیقات الکتروفیزیولوژی در آزمایشگاه‌های مشابه دارد و می‌توان با دقت حدود 90 درصد، نوع " نورون " در حال ثبت داخل سلولی در حیوان زنده را به صورت آنلاین تشخیص دهد.
صفری خاطر نشان کرد: نتایج این دستاورد علمی در مجله معتبر "مرزهای علوم اعصاب" FRONTIERS IN NEUROSCIENCE مورد پذیرش قرار گرفت و در حال چاپ و انتشار است علاوه بر آن نرم‌افزار و پایگاه داده این یافته علمی به صورت آنلاین در اختیار تمام محققان و متخصصان قرار می‌گیرد.
وی اجرای طرح بررسی نقش تعدیلی سیستم "کولینرژیک "در پردازش قشر بینایی را از دیگر پروژه‌های تحقیقاتی در این آزمایشگاه عنوان کرد و یادآور شد: علاوه بر آن برای اجرای پروژه نحوه "پردازش ادراک کاذب شنیداری در قشر اولیه شنوایی" دستگاه "لیکومتر"، "کنترل کننده شوک و محرک"، "جعبه شرطی سازی" و "شوکر" در این آزمایشگاه ساخته شده است.
مدیر آزمایشگاه دینامیک شبکه‌های عصبی قشر مغز همچنین اعلام کرد: پروژه تحقیقاتی نقش تعدیلی "سروتونین" (ماده شیمیایی انتقال دهنده عصبی در بدن) در پردازش بصری با کسب نتایج مثبت در این آزمایشگاه در حال اجرا است و دانشجوی دوره دکتری این پروژه موفق به کسب جایزه سازمان جهانی تحقیقات مغز به عنوان نماینده ایران برای ارایه پروژه در کنگره امسال علوم اعصاب امریکا در سانتیاگو شده است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/48686/تشخیص-آنلاین-نوع-سلول‌های-عصبی-داخل-قشر-مغز
بستن   چاپ