پیام سپاهان
محقق شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان:
قادر به تصفیه پساب اصفهان در صورت همکاری مسئولان هستیم
دوشنبه 8 مرداد 1397 - 10:54:38 AM
مهر
پیام سپاهان - اصفهان - محقق شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: قادر به تصفیه پساب اصفهان به صورت کاملا علمی در صورت همکاری مسئولان هستیم.

فرشید سهیلی اظهار کرد: تاکنون توانسته ایم با تصفیه پساب آب شیرین را به استان بندر عباس بازگردانیم و تالاب انزلی را از مرگ تدریجی نجات دهیم اما برای تصفیه پساب فاضلاب های اصفهان حمایت و همکاری از سازمان ها ندیدیم.
وی بیان کرد: 12 هزار هکتار از پساب های تالاب انزلی توسط فناوری نوین بایوجمی انجام شده است و امیدواریم بتوانیم این مساحت را افزایش دهیم تا به ادامه حیات تالاب انزلی کمک شود.
محقق شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: هفت شهر از شهرهای نزدیک به تالاب تصفیه خانه ندارند و فاضلاب این شهرها توسط رودخانه های مختلف وارد تالاب شده و رسوبات زیادی تولید می کند.
وی در ادامه اظهار کرد: هر ساله بالاتر از 20 سانتی متر لجن جمع آوری می شود و با افزایش حجم گیاهان و نبود مصرف کننده، عمق تالاب کاهش پیدا می کند.
سهیلی گفت: فناوری به کار برده شده در احیای تالاب انزلی، روش زیست پالایی تسریع یافته بایوجمی است که دارای ثبت اختراع بوده و با تنظیم پارامترهای الکتریکی در اکوسیستم آبی می تواند به عنوان یک تسریع کننده طبیعی در سیکل های زیستی عمل کند .
لجن را به غذای موجودات زنده تبدیل می کنیم
وی ادامه داد: برخی تالاب ها مثل تالاب انزلی که در انتهای رودخانه و ابتدای دریای خزر است، به دلیل ورود آلودگی هایی همچون پسماندهای کشاورزی و فاضلاب های شهری، حالت بی هوازی پیدا کرده و انباشته از رسوبات شده است.
محقق شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان اضافه کرد: یکی از راهکارهای حذف رسوبات برداشت لجن و خشک کردن و سوزاندن آن است که در گذشته بیشتر استفاده می شد اما این کار اکنون برای تالابی با این مساحت جوابگو نخواهد بود.
وی با اشاره به راهکارهای دیگر حذف رسوبات گفت: روش دیگر حذف فسفر موجود در تالاب است که فاضلاب هایی که در تالاب وارد می شود دارای فسفر بوده و تولید لجن می کند و حذف این فسفرها هزینه زیادی را به همراه دارد.
سهیلی در پایان گفت: با استفاده از فناوری زیست پالایی تسریع یافته بایوجمی، لجن ها را به غذای ماهی های زنده تبدیل می کنیم تا علاوه بر کاهش لجن ها، غذای موجودات زنده نیز تامین شود.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/48709/قادر-به-تصفیه-پساب-اصفهان-در-صورت-همکاری-مسئولان-هستیم
بستن   چاپ