پیام سپاهان
ازدواج مجدد برای زنان سخت‌تر است
چهارشنبه 10 مرداد 1397 - 9:01:27 AM
ایسنا
پیام سپاهان - از ازدواج که می‌گویی تنها به وارد شدن نام یک شخص جدید در شناسنامه ات فکر می‌کنی بدون آنکه بدانی در پس ورود این نام چه تعهدات و مسئولیت‌هایی را بر عهده خواهی داشت.
  همواره ازدواج به عنوان یک امر پسندیده در میان جوانان و جامعه شمرده می‌شود و گاهی با وجود اینکه درگیر زندگی روزمره متاهلی می شویم دلمان هوای زندگی مجردی می‌کند. گاهی دلمان می‌خواهد بدون اینکه فکر و دلهره دیر آمدن شوهر یا خانم از سر کار را داشته باشیم، با همان بی‌مسئولیتی قدیم لم بدهیم روی کاناپه.
فریبا، یک خانم مطلقه از زندگی نه چندان طولانی با همسر اولش می‌گوید. نادر نه تنها مرد آیده آل زندگی‌اش نبود بلکه با تمام معیارهای شخصی‌اش نیز فاصله داشته.
او با بیان اینکه به اجبار پدر و مادرش با نادر که پسر عمویش بوده ازدواج کرده و البته این ازدواج به حتی یک سال نیز نرسیده است، افزود: در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته‌ام که می‌خواهم با نگاه عمیق تری به ازدواج با فرد دلخواهم فکر کنم و تصمیم بگیریم.
فریبا با بیان اینکه بعد از گذشت چند ماه از طلاقش با نادر موقعیت ازدواج دوم برای او فراهم شده است، گفت: به تمام زنان مطلقه‌ای که قصد ازدواج دوم دارند توصیه می‌کنم که به مقوله ازدواج به عنوان یک اسباب بازی نگاه نکنند که تا مدتی برایشان سرگرمی داشته باشد و بعد مانند اسباب بازی زندگی آنها را به هر طرفی بکشاند.
در همین رابطه علی راکی- روان شناس، با اشاره به اینکه ممکن است برای افرادی که خواستار ازدواج دوم هستند رویکرد، نگرش و رفتار اطرفیان منجر به پیدایش سوالاتی از جمله اینکه علت جدایی چه بوده است ختم شود، افزود: علاوه بر پاسخگویی به اطرافیان، فرد باید به توجیه جامعه نیز بپردازد. زیرا رویکرد افراد جامعه نیز نسبت به ازدواج دوم متفاوت است. در نتیجه آیا جامعه در این شرایط زمینه ازدواج دوم را برای فرد فراهم می‌کند؟
این روان شناس ازدواج تصریح کرد: در سال‌های اخیر بیشتر از هر زمان دیگری روان شناسان و جامعه شناسان به موضوع طلاق بیشتر توجه کرده‌اند تا کمتر شاهد این پدیده در سطح جامعه باشند.
راکی با بیا اینکه فردی که قصد ازدواج دوم دارد باید به علل وقوع طلاق توجه کند که دوباره این اتفاق را تجربه نکند تا بتواند یک ازدواج موفق داشته باشد، ادامه داد: شاید بزرگ ترین دلیل طلاق در جامعه، بعد فرهنگی طلاق باشد که درواقع در خانواده فرد اتفاق می‌افتد.
وی تصریح کرد: در مرتبه نخست مهم ترین دلیل آن بی‌برنامه بودن و نبود آشنایی نسبت به خود و دیگری است. زیرا فردی که قصد ازدواج دارد باید نسبت به توانایی‌ها و وضعیت خانوادگی مناسب و تمام مواردی که مربوط به خود آگاهی می‌شود مسلط باشد.
این روان شناس ازدواج با اشاره به اینکه اگر دختران در موقع ازدواج به دنبال فردی باشند که بیشترین تطبیق را با آنها دارد بپردازند کمتر دچار مشکل می‌شوند، گفت: در امر ازدواج مهم ترین کار این است که از مشاوران نیز کمک گرفته و حتما در ازدواج‌های اول و دوم یک تحلیل مناسب با کمک مشاور صورت گیرد.
راکی افزود: افزایش آگاهی نسبت به اینکه چرا طلاق صورت می‌گیرد، افزایش مهارت‌های ارتباطی در رابطه با اجتماع از مواردی است که فرد می‌تواند با در نظر گرفتن افزایش آگاهی نسبت به آنها ازدواج موفقی داشته باشد.
وی ادامه داد: در واقع نداشتن مهارت‌های ارتباطی با اجتماع و بیماری‌های روحی از علل اصلی طلاق محسوب می شوند. بدین معنا که فرد علاوه بر اینکه قبل از دواج مشاوره انجام نداده و مهارت‌های کافی را بدست نیاورده به بیماری نیز مبتلا شده است.
راکی ادامه داد: در واقع دو موضوع است که از طریق اجتماع و فرد به خانواده‌ها منتقل می‌شود که باعث می شود ازدواج‌ها یا به تاخیر افتد یا با مشکل همراه شود. موضوع اول توجه بیش از حد و در بسیاری از مواقع در نظر گرفتن تطبیق مناسب نسبت به جسم و ظاهر است و موضوع دوم بحث مالی و بحث‌های مهریه یا دارایی‌های طرفین است که این امر حتی در بعد از طلاق درافراد سخت تر نیز‌ می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: بدین معنا که افرادی که قبلا ازدواج کرده‌اند و می‌خواهند دوباره ازدواج کنند باید مراقب باشند که این شرایط را دوباره تجربه نکنند و ازدواج‌هایی که صرفا با در نظر گرفتن ظاهر و وضعیت مالی صورت می‌گیرد دچار مشکلات بزرگی می‌شود که طلاق هم از جمله این مشکلات است.
این روان شناس ازدواج ادامه داد: بسیاری از زن و شوهرها وقتی به طلاق فکر می‌کنند و طلاق می‌گیرند، از عوارض و عواقب آن آگاه نیستند. شخصا به عنوان روان شناسی که در حیطه مشاوره ازدواج فعالیت کرده است به زن و شوهرها توصیه می‌کنم که به راحتی این تصمیم را نگیرند. زیرا در آن لحظه‌ای که می‌خواهند طلاق بگیرند به فکر آرامش‌اند و این در حالی است که وقتی طلاق می‌گیرند به این نتیجه می‌رسند که این آرامش ایجاد نشده است.
راکی تصریح کرد: طبق تحقیقاتی که اخیرا از زن و مردانی که طلاق گرفته بودند انجام شده، بیش از 50 درصد آنها از انجام طلاقشان رضایت نداشتند و اعلام کردند که اگر دوباره به زندگی قبل برگردند به احتمال زیاد دیگر طلاق نمی‌گیرند.البته برای این دسته افراد ازدواج مجدد سختی‌هایی وجود دارد.
 


http://www.sepahannews.ir/fa/News/48804/ازدواج-مجدد-برای-زنان-سخت‌تر-است
بستن   چاپ