پیام سپاهان
/این کتابی دگر است از سر راز/
مدل‌های درآمدی کسب و کار نوین ایرانی
یکشنبه 14 مرداد 1397 - 10:15:26 AM
ایسنا
پیام سپاهان - "همانطور که می‌دانیم اکوسیستم استارتاپی ایران بسیار جوان و نوپا است. بنابراین یکی از مواردی که می تواند در ارتقای سطح این اکوسیستم تاثیر زیادی داشته باشد ارائه محتوای غنی، آموزه های کاربردی و انتقال تجربه در حوزه استارتاپ ها است" این قسمتی از مقدمه کتاب مدل های درآمدی کسب و کار است که به اکوسیستم کارآفرینی استارت آپی می‌پردازد.
  در ادامه مقدمه "کتاب مدل‌های درآمد کسب و کار با رویکرد بازار ایران" آمده است: محتواهایی که تا به حال تولید شده اعم از مقالات، کتاب‌ها و محتوای چند رسانه ای معمولا در قالب ترجمه بوده که کار بسیار ارزشمندی است و نقش بسیار مهمی در انتقال دانش استارتاپی داشته است، اما به نظر می رسد که بعد از گذشت حدود چهار سال از ورود ادبیات استارتاپی به کشور خلاهایی در زمینه کاربردی کردن این دانش وجود دارد و آن هم عدم ارتباط بین این آموزه ها با فضای کسب وکار، فرهنگ و قوانین ایران است. سوال این است که چقدر از این آموزه ها در کشورمان قابلیت به کارگیری و بومی شدن را دارند؟ آیا نیازی به تغییر و بومی سازی وجود دارد؟ استارتاپهایی که هم اکنون در حال تقلا کردن برای رشد هستند، چطور توانسته اند از این آموزه ها استفاده کنند؟
در همین زمینه داوود دهقان در گفت و گو با خبرنگار ایسنااظهار کرد: در حال حاضر در اکوسیستم کارآفرینی ایران خلا زیادی برای محتواهای بومی وجود دارد و آنچه که موجود است اکثرا برگرفته از تجربیات فیسبوک، اوبر و یا کارآفرینان بین المللی است و کمتر به داخل کشور توجه شده است.
وی افزود: کتاب مدل‌های درآمد کسب و کار بررسی کرده که چه اتفاقاتی برای یک کارآفرین ایرانی در حوزه کسب و کار استارتاپی رخ داده است تا استارت آپش به نتیجه نشسته است. 
یکی از نویسندگان کتاب "مدل‌های درآمد کسب و کار با رویکرد بازار ایران" ادامه داد: از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به 40 مدل کسب و کار اشاره کرد که در آن 70 مثال برآورد شده است که اکثر این مثال ها ایرانی بوده و کمتر از مثال های خارجی استفاده شده است.
دهقان در پاسخ به این سوال که کتاب در بستر الکترونیک بوده و آیا برای مکتوب شدن آن نیز برنامه‌ای وجود دارد یا خیر گفت: با توجه به اینکه مدل های کسب و کار جدید مدام به روز می شود کتاب های اینچنینی نمی‌توانند استاتیک باشند و استاتیک بودن آنها موجب می‌شود که دیگر پاسخگو نباشند، به همین دلیل سعی شده که کتاب به صورت مکتوب ولی با وجود QR-CODE به بازار عرضه شود.
  کتاب "مدل‌های درآمد کسب و کار با رویکرد بازار ایران" به صورت الکترونیک در دسترس عموم قرار دارد و نویسندگان آن مهدی علیپور سخاوی، صدف اصفا و داوود دهقان هستند.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/50946/مدل‌های-درآمدی-کسب-و-کار-نوین-ایرانی
بستن   چاپ