پیام سپاهان
دانشگاه علوم پزشکي اصفهان هشدار داد/ تب کريمه کنگو در اصفهان قرباني گرفت
شنبه 6 خرداد 1396 - 7:05:38 AM
ايرنا
سپاهان نيوز- تب کريمه کنگو يکي از مهمترين بيماري‌هاي ويروسي است که از حيوان به انسان منتقل مي‌شود. اين بيماري خطرناک است و فرد مبتلا به آن ممکن است حتي در صورت درمان تا 30 درصد جان خود را از دست دهد.
دکتر ` کيانوش جهانپور ` اظهار کرد: در چند روز گذشته چهار مورد ابتلا به بيماري تب کريمه کنگو در استان اصفهان گزارش شد که يکي از آنها روز گذشته ( پنجشنبه ) در يکي از بيمارستان هاي اصفهان فوت کرد.
وي در عين حال تصريح کرد: تا زمان اعلام نتايج آزمايش هاي انجام شده از فرد فوت شده بطور قطع نمي توان دليل مرگ را تب کريمه کنگو دانست.
وي با بيان اينکه احتمال ابتلا به اين بيماري بيشتر در ميان قصابان، کارکنان کشتارگاه ها يا پزشکان و پرستاران وجود دارد، افزود: اگر فرد مبتلا به اين بيماري تشخيص بموقع داده شود و به مراکز درماني مراجعه کند تا 70 درصد شانس زنده ماندن وي وجود دارد.
جهانپور با اشاره به اينکه علائم اوليه اين بيماري مانند سرماخوردگي و آنفلوآنزاست، ادامه داد: احتمال شيوع اين بيماري به دليل فرا رسيدن فصل گرما بيشتر شده است.
وي تاکيد کرد: با توجه به مشاهده چهار مورد بيماري تب کريمه کنگو در استان اصفهان به مردم توصيه مي شود که گوشت را فقط از مراکز مورد تاييد بهداشتي و دامپزشکي تهيه کنند.
همچنين بنابر اعلام مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، بيماري تب کريمه کنگو که سال گذشته سه فوتي در کشور به جاي گذاشت.
اين بيماري در دام علايم خاصي ندارد و از ظاهر دام نمي‌ توان متوجه وجود ويروس شد بلکه شايع‌ ترين راه انتقال آن ذبح غير بهداشتي دام بويژه در مناطق روستايي است.
رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت نيز در اين زمينه اعلام کرد: خريد گوشت از منابع نا مطمئن مانند کنار خيابان، جاده و کشتار غيرمجاز مردم را در معرض ابتلاي به تب کريمه کنگو قرار مي‌دهد به همين دليل گوشت بايد مهر تاييد سازمان دامپزشکي را داشته باشد.
دکتر ` محمد مهدي گويا ` افزود: يکي از راه ‌هاي انتقال آن نيز از طريق گزش کنه ‌اي است که روي بدن حيوان آلوده به ويژه دام ‌هاي اهلي مانند گوسفند و بز وگاو زندگي مي‌کند؛ اين ويروس وارد بدن دام شده و بعد با گزش باعث ابتلاي فرد به بيماري مي‌شود.
وي ادامه داد: اين بيماري بيشتر يک بيماري شغلي است زيرا کساني که به صورت مستقيم با دام سرو کار دارند، آن را ذبح مي‌کنند، قصاب‌ها و حتي زنان خانه‌دار نيز ممکن است به دنبال تماس با دام تازه ذبح شده يا گوشت آلوده، مبتلا به اين عفونت‌ شوند؛ همچنين کساني که در معرض خون و ترشحات بدني فرد بيمار قرار دارند مانند پزشکان و کادر درماني نيز در معرض ابتلا هستند.
وي با بيان اينکه در کشور ما هر سه راه انتقال اين بيماري مشاهده شده است، اظهار کرد: اين بيماري بطور معمول در فصل بهار و تابستان شايع است اما در تمام فصول سال ممکن است مشاهده شود.
تب کريمه کنگو واکسني براي پيشگيري ندارد و مهمترين نکته براي جلوگيري از ابتلا به آن، رعايت نکات بهداشتي توسط کساني است که دام نگهداري مي‌کنند، در کشتارگاه ‌ها و دامداري ‌ها کار مي ‌کنند و افرادي که گوشت خريداري مي‌کنند.
کارشناسان توصيه مي‌کنند که روستاييان هنگام تماس با دام از کندن کنه ‌هاي روي بدن دام خودداري کنند. همچنين لباس‌ هاي خود را پس از خروج از اصطبل و محل نگهداري دام‌ ها تعويض کنند و دست و صورت خود را با آب وصابون بشويند؛ چراکه دام بيمار خطر انتقال بيماري‌ هاي بسياري را دارد.
بهتر است تا حد امکان افرادي که دامدار نيستند هنگام مراجعت به مناطق روستايي، تماسي با دام نداشته باشند. دامداران نيز وقتي با دام در تماس هستند از وسايل حفاظتي استفاده کنند و پس از پايان کارشان نيز لباس‌ها را تعويض کرده و دست وصورت خود را بشويند.
همچنين از تماس مستقيم دست با گوشت تازه ذبح شده بايد پرهيز کرد و خردکردن و بسته بندي گوشت بايد پس از 24 ساعت از نگهداري آن در دماي زير صفر انجام شود و بطور ترجيحي گوشت بصورت فريز شده و حداقل چند ساعت پس از فريز مصرف شود.
دانشگاه علوم پزشکي اصفهان همچنين نکاتي را پيشگيري از تب کريمه کنگو اعلام کرده است:
- مراقبت حفاظتي و بهداشتي کامل دامداران و کارکنان کشتارگاه‌ها و قصابي ها و ... و استفاده از دستکش و وسايل حفاظتي.
- جلوگيري از گزش کنه آلوده بوسيله خودداري از خوابيدن در نقاط آلوده.
- عدم مصرف گوشت تازه، گوشت بايد 24 ساعت در دماي منفي 1 تا 4 درجه نگهداري شود بعد مصرف شود.
- پختن کامل گوشت.
- براي پرسنل بيمارستاني و کادر درماني توجه کامل به مراقبت از خود يعني استفاده از ماسک، گان، عينک و دستکش در برخورد با بيمار دچار خونريزي.
- درمان موارد مشکوک طبق پروتکل کشوري در 6 روز اول.
شروع علائم ناگهاني بيماري تب کريمه کنگو حدود يک تا هفت روز طول مي کشد. متوسط سه روز ( بيمار دچار سردرد شديد ، تب، لرز، درد عضلاني ) بخصوص در پشت و پاها(، گيجي، درد و سفتي گردن، درد چشم، ترس از نور )حساسيت به نور مي گردد.
ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوايل بيماري وجود داشته باشد که گاهي با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه مي شود.
تب معمولا بين سه تا 16 روز طول مي کشد و تورم و قرمزي صورت، گردن و قفسه سينه، پرخوني خفيف حلق و ضايعات نقطه اي در کام نرم و سخت شايع هستند.
در اين بيماري تغييرات قلبي عروقي شامل کاهش ضربان قلب و کاهش فشارخون مشاهده مي شود.
کاهش گلبولهاي سفيد (لکوپني) ، کاهش پلاکتها (ترمبوسيتوپني) و برخي اوقات کاهش بسيار شديد پلاکتها نيز در اين بيماري مشاهده مي گردد.
مرحله خونريزي دهنده اين بيماري مرحله کوتاهي است که به سرعت ايجاد مي شود و معمولا در روز سه تا پنج بيماري شروع مي شود و يک تا 10روز ( به طور متوسط چهار روز) طول مي کشد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/5110/دانشگاه-علوم-پزشکي-اصفهان-هشدار-داد--تب-کريمه-کنگو-در-اصفهان-قرباني-گرفت
بستن   چاپ