پیام سپاهان
طرح مبارزه با آفت ها در باغ فین کاشان انجام شد
چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 04:52:32
پیام سپاهان - کاشان- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از اجرای طرح مبارزه با آفت ها در مجموعه جهانی باغ فین در راستای برنامه های حفاظتی این اثر تاریخی خبر داد.
به گزارش ایرنا، محسن جاوری روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: تله گذاری و طعمه گذاری در قالب 160 ایستگاه معین، رو زمینی و زیر زمینی با هدف بررسی موقعیت مکانی لانه گزینی موریانه ها و سایر حیوانات موزی در بناها و فضای سبز باغ فین کاشان انجام شد.
وی افزود: موریانه از موجوداتی است که بیشترین آسیب ها را به بناهای تاریخی وارد می کند که در این راستا با همکاری بخش تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه میراث فرهنگی شهر یزد طعمه گذاری در باغ فین صورت گرفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان بیان کرد: اثرهای تاریخی ارزشمند کشور بیشتر در منطقه های کویری و بیابانی یا دشت ها و جلگه ها واقع شدند و بیشتر مصالح به کار رفته در ساخت آنها خشت، گل، چوب و کاه است که منبع تغذیه مناسبی برای عوامل آسیب رسان بیولوژیکی محسوب می شود.
او اضافه کرد: مجموعه باغ فین که سال 1314 در فهرست آثار ملی و سال 1390 در فهرست میراث جهانی ثبت شده شامل اتاق شاه نشین، شترگلوهای صفوی، شترگلوی قاجاری، بنای خلوت کریم خانی، موزه و 2 باب گرمابه کوچک و سلطنتی می باشد.
جاوری ادامه داد: همچنین 360 اصله درخت کهنسال و 450 اصله درخت جوان (سرو شیراز یا کاشی و چنار) با ارتفاع 18 تا 22 متر در مجموع با میانگین سنی 350 سال نیز در مجموعه تاریخی فین وجود دارد که به عنوان نماد باغ های ایرانی دارای ارزش ملی و جهانی است.
وی عنوان کرد: پیشینه باغ فین با مساحت 23 هزار و 700 مترمربع در جنوب کاشان (مجاور چشمه سلیمانیه) به دوره صفویه بازمی گردد و قتل میرزا تقی خان فراهانی (امیرکبیر) صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار در این بنای تاریخی سبب شهرت بیشتر آن شد.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، مجموعه جهانی باغ فین با بیش از 410 هزار نفر بازدیدکننده در سال جاری جزء اثرهای تاریخی پربازدید این شهرستان و استان اصفهان است.
6136/8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/52029/طرح-مبارزه-با-آفت-ها-در-باغ-فین-کاشان-انجام-شد
بستن   چاپ