پیام سپاهان
پارک ملی نجوم در نیاسر راه‌اندازی می‌شود
شنبه 20 مرداد 1397 - 10:39:05 AM
ایسنا
پیام سپاهان- مهدی تقی پور اظهار کرد: بررسی های انجام شده کارشناسان نجوم در 35 نقطه کشور نشان می دهد، که آسمان شهر نیاسر، صاف ترین و بهترین فضا برای رصدهای شبانه است که گذشتگان ما به خوبی آن را دریافته بودند.

وی افزود: چارتاقی نیاسر، بنایی باستانی و نجومی مربوط به اواخر دوره اشکانی یا اوایل دوره ساسانی است که در سال 1317 با شماره 316 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و شروع انقلاب تابستانی در روزهای نخست تیر ماه و آغاز انقلاب زمستانی در دی ماه از بین ستون های آن رصد می‌شود.

نایب رییس شورای اسلامی شهرستان کاشان تصریح کرد: گردشگری اولویت اساسی برای اشتغال‌زایی پایدار در منطقه کاشان است که با راه اندازی پارک نجوم در نیاسر و تدوین استراتژی بوم گردی و گردشگری می تواند باعث تحول و رونق ملی و جهانی این منطقه در کنار صنعت گلابگیری و گردشگری شود.

وی با اشاره به پدیده های نجومی، تاکید کرد: چارتاقی نیاسر هرسال هنگام رخدادهای نجومی، محل مناسبی برای عکاسی و محققان این رشته است و ضرورت دارد زیر ساخت‌های مناسب برای تحقق این ظرفیت  در شهر نیاسر فراهم شود.

تقی پور گفت: با توجه به شرایط مناسب رصدهای شبانه، از سال 1382 تا سال 1395 مرحله عملی المپیاد نجوم دانش آموزان کشور در دبیرستان معراج نیاسر برگزار شده است و باشگاه دانش پژوهان ایران، دانشگاه الزهرا و مجمتع فرزانگان تهران از جمله مراکزی بوده اند که اردوهای علمی خود برای فعالیت های نجومی را در چارتاقی نیاسر اجرا کرده اند.

وی گفت: با توجه به نامگذاری نهم تا شانزدهم مهرماه به عنوان هفته فضا، جشنواره ملی نجوم و اکتشاف های فضایی با مشارکت مراکز علمی و علاقه مندان این رشته در نیاسر برگزار خواهد شد.

 شهر نیاسر که در فاصله 15 کیلومتری کاشان واقع شده از جمله مراکز گردشگری است که در بخش کوهستانی این شهرستان قرار دارد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/54870/پارک-ملی-نجوم-در-نیاسر-راه‌اندازی-می‌شود
بستن   چاپ