پیام سپاهان
برداشت آنغوزه در خور و بیابانک آغاز شد
شنبه 20 مرداد 1397 - 15:09:21
پیام سپاهان - اصفهان- برداشت گیاه دارویی " آنغوزه " از سطح صد هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی خور و بیابانک آغاز شد.
آنغوزه (Heracleum. faetide) که با عنوان انجدان نیز یاد می شود، گیاهی است از تیره چتریان به ارتفاع 2 تا 2.5 متر دارای ریشه زخیم و محتوی شیره شیری رنگ با بوی قوی؛ ساقه آن ضخیم و استوانه ای و گلهای آن زرد رنگ است که به عنوان گیاه دارویی در طب سنتی کاربرد دارد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک روز شنبه در گفت و گوبا ایرنا رویشگاه اصلی گیاه آنغوزه در این شهرستان را جندق عنوان کرد و گفت: این منطقه 42 هزار و 196 هکتار از رویشگاه های آنغوزه را داراست.
مهدی آخوند افزود: میانگین تولید آنغوزه سه کیلوگرم در هکتار است و پیش بینی می شود تا پایان مهر سه تن از این گیاه دارویی از مراتع خور و بیابانک برداشت شود.
وی با بیان اینکه این گیاه دارویی به علت زود بازدهی و ارزآوری مورد توجه است ، گفت: درفصل برداشت این محصول برای 30 نفر اشتغالزایی می شود.
وی قیمت هر یک کیلوگرم شیره آنغوزه را حدود 2 میلیون 500 هزار ریال برآورد کرد و گفت: این گیاه در پایان فصل برداشت پنج میلیارد ریال برای بهره برداران درآمد زایی دارد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک با اشاره به برداشت 6 تن آنغوزه در صورت بارندگی نرمال در طول سال گفت: برای برداشت گیاهان دارویی از مراتع شهرستان مجوز منابع طبیعی نیاز است و برداشت بدون مجوز غیرقانونی است و با متخلفان برخورد می شود.
آخوند رویشگاه های آنغوزه شهرستان خوروبیابانک را جندق، روستاهای ایراج، بازیاب و عروسان کوره گز بیان کرد و افزود: امسال منابع طبیعی طرح بهره برداری آنغوزه در شهرستان را اجرا می کند و هریک از بهره برداران پس از تمدید قرارداد مجوز برداشت می گیرند.
وی افزود: این محصول در صنعت غذایی دارویی و بهداشتی و برای درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری‌های قلبی عروقی، دستگاه تنفسی، حنجره ، آسم، یبوست و کمک به هضم غذا کاربرد دارد .
شهرستان خور و بیابانک با 12 هزار کیلومتر وسعت و 20 هزار نفر جمعیت در 420 کیلومتری شرق مرکز اصفهان واقع است.
9860/ 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/54881/برداشت-آنغوزه-در-خور-و-بیابانک-آغاز-شد
بستن   چاپ