پیام سپاهان
نامه "کلانتری" به "نوبخت" برای حمایت مالی از طرح محققان کشور جهت احیای تالاب انزلی
شنبه 20 مرداد 1397 - 20:31:59
پیام سپاهان - محققان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طرح "احیای تالاب انزلی به روش زیست‌پالایی با فناوری‌های بومی" را به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه کرده‌اند که مورد پذیرش این سازمان قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، دکتر عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به ارائه طرح احیای تالاب انزلی از سوی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، تخصیص بودجه لازم به منظور حمایت از طرح و آغاز فرایند احیای تالاب انزلی را خواستار شد.
در نامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به دکتر نوبخت که رونوشت آن برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شده، آمده است: "مشکل تجمع رسوبات آلی و معدنی یکی از مهمترین تهدیدهای تالاب انزلی است که با سرعت رسوبگذاری موجود، احتمال خشک‌شدن کامل تالاب در آینده نزدیک وجود دارد. در سال‌های گذشته، شیوه‌های مختلفی برای حل مشکل رسوب‌گذاری در تالاب انتخاب و اجرا شده، ولی متأسفانه نتیجه ملموسی نداشته است.
این نامه می‌افزاید: "خوشبختانه با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، شیوه نوینی از زیست پالایی تالاب ابداع شده است که دستاوردهای این شیوه که با کارکردهای اکولوژیک تالاب نیز همخوانی دارد، قابل ملاحظه بوده، بطوری‌که بخش مهمی از رسوبات آلی پایلوت مورد آزمایش، حذف شده و رسوبات معدنی نیز با خارج شدن از حالت سیمانی که از ترکیب رسوبات آلی با معدنی ایجاد می‌شود، امکان تخلیه و روان‌سازی بهتری یافته‌اند. چنانچه در پروپوزال شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان نیز تقدیم شده است، برای دستیابی به چنین وضعیت مطلوبی در تالاب انزلی، به تخصیص بودجه‌ای از سوی سازمان برنامه و بودجه نیازمند هستیم تا این سازمان بتواند طی 3 سال به اهداف طرح دست یابد.
بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، در بخش دیگری از نامه دکتر کلانتری خطاب به رییس سازمان برنامه و بودجه به ضرورت ساماندهی سایر فعالیت‌های مرتبط با سرنوشت تالاب انزلی همزمان با اجرای این طرح (ارائه شده از سوی شرکت علمی و تحقیقاتی اصفهان) اشاره و برای نمونه تاکید شده است: ایجاد تله‌های رسوبگیر که در دستور کار اعتبارات استانی قرار دارد، باید کاملاً با هماهنگی این طرح صورت گیرد".
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/54939/نامه-"کلانتری"-به-"نوبخت"-برای-حمایت-مالی-از-طرح-محققان-کشور-جهت-احیای-تالاب-انزلی
بستن   چاپ