پیام سپاهان
ادعای شهرزیرزمینی اردستان نیازمند باستان شناسی و کارشناسی است
یکشنبه 21 مرداد 1397 - 11:10:23 AM
ایسنا
پیام سپاهان- فریدون الهیاری در خصوص ستاد بازآفرینی شهری و هماهنگی با میراث فرهنگی، اظهار کرد: ستاد بازآفرینی شهری ستادی است که در استان و سپس در هر شهرستان تشکیل می‌شود و یک اقدام ارزشمند به حساب می‌آید که محور اساسی آن را راه و شهرسازی به عهده دارد هرچند که در استان ها به ریاست استاندار و در شهرستان ها با ریاست فرماندار این جلسات تشکیل و مصوبات آن را شهرداری ها اجرایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه آنچه در ستادهای بازآفرینی مصوب می‌شود سیاست‌گذاری است و طرح‌هایی که ارائه می شود به خصوص در بافت های تاریخی باید در مراجع تخصصی مورد بررسی قرار گیرد، افزود: در اردستان محور اول طرح بازآفرینی در اطراف مسجد جامع کلید خورد که کار ازشمندی بود، اما باید در ستاد آنچه مصوب می‌شود با استعلام میراث فرهنگی پیش برود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در خصوص چالش های ایجاد شده در طرح بازآفرینی شهری اردستان در اطراف مسجد جامع گفت: حضور مدیر میراث در جلسات و امضا مصوبات به معنی تایید سیاست گذاری ها بوده و نافی این موضوع نیست که از میراث فرهنگی در محوطه های تاریخی استعلام گرفته شود ما معتقد هستیم شهرداری اردستان باید در خصوص آن حجره در اطراف مسجد جامع استعلام می شد. 

الهیاری در خصوص ادعای پیدا شدن شهرزیرزمینی در زیر شهر اردستان و اینکه این شهر را میراث فرهنگی اجازه مطرح شدن نمی‌دهد، گفت: این ادعا نیازمند باستان شناسی است و نمی توانم آن را رد یا تایید کنم. ادعاهای این چنینی نیازمند باستان شناسی و کارشناسی دقیق است و نباید با مطرح کردن آن تصمیمات دیگر را زیر سوال برد.

وی با اشاره به اینکه اجازه باستان شناسی فقط در ید معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، خاطرنشان کرد: برای باستان شناسی شهر ادعا شده باید یک پروپوزال به پژوهشکده میراث فرهنگی ارسال شود هرچند که معتقد هستیم که در اکثر شهرهای آن منطقه تعبیه های زیر زمینی وجود دارد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/54983/ادعای-شهرزیرزمینی-اردستان-نیازمند-باستان-شناسی-و-کارشناسی-است
بستن   چاپ