پیام سپاهان
فناوران اصفهان برای احیای تالاب انزلی طرح ارائه کردند
دوشنبه 22 مرداد 1397 - 20:20:36
پیام سپاهان - اصفهان- فناوران شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، طرحی را برای احیای تالاب انزلی به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه کرده اند که مورد پذیرش این سازمان قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان روز دوشنبه اعلام کرد: عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ‌ای خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به ارائه طرح احیای تالاب انزلی از سوی فناوران این شهرک، تخصیص بودجه لازم به منظور حمایت از طرح و آغاز فرایند احیای تالاب انزلی را خواستار شد.
در نامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به محمدباقر نوبخت آمده است: مشکل تجمع رسوبات آلی و معدنی یکی از مهمترین تهدیدهای تالاب انزلی است که با سرعت رسوب گذاری موجود، احتمال خشک شدن کامل تالاب در آینده نزدیک وجود دارد؛ در سال‌های گذشته، شیوه‌های مختلفی برای حل مشکل رسوب گذاری در تالاب انتخاب و اجرا شد ولی نتیجه ملموسی نداشته است.
این نامه می ‌افزاید: با تلاش شرکت‌ های دانش‌ بنیان کشور، شیوه نوینی از زیست پالایی تالاب ابداع شده است که دستاوردهای این شیوه که با کارکردهای اکولوژیک تالاب نیز همخوانی دارد، قابل ملاحظه است به طوریکه بخش مهمی از رسوبات آلی پایلوت مورد آزمایش، حذف شده و رسوبات معدنی نیز با خارج شدن از حالت سیمانی که از ترکیب رسوبات آلی با معدنی ایجاد می‌شود، امکان تخلیه و روان‌سازی بهتری یافته‌اند.
در ادامه این نامه با اشاره به طرح فناوران شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان تاکید شده است: برای دستیابی به وضعیت مطلوب در تالاب انزلی به تخصیص بودجه‌ ای از سوی سازمان برنامه و بودجه نیازمند هستیم تا این سازمان بتواند در سه سال به اهداف طرح دست یابد.
در بخش دیگری از نامه به ضرورت ساماندهی سایر فعالیت ‌های مرتبط با سرنوشت تالاب انزلی همزمان با اجرای طرح ارائه شده از سوی شرکت علمی و تحقیقاتی اصفهان اشاره و تصریح شده است: ایجاد تله‌ های رسوبگیر که در دستور کار اعتبارات استانی قرار دارد باید با هماهنگی این طرح صورت گیرد.
طرح "بررسی تاثیرات زیست پالایی در تسریع کاهش عمق لجن و افزایش عمق آب تالاب انزلی" توسط یکی از شرکت ‌های دانش ‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ارائه شده است.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در کشور فعالیت اجرایی خود را از سال 1380 با هدف حمایت و هدایت شرکت ها و موسسات دانش بنیان آغاز کرد و اکنون حدود 500 شرکت دانش بنیان در آن مستقر هستند.
کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این نیز از اجرای طرح های تحقیقاتی برای احیای تالاب ها در مراکز تحقیقاتی اصفهان خبر داده و گفته بود: در این طرح ها، از طریق فنآوری نانو، تالاب ها سریع تخلیه و احیا می شوند.
تالاب انزلی به وسعت حدود 200 کیلومتر مربع در محدوده شهرستان های انزلی، رشت و صعومه سرا قرار دارد و در سال 1354 در فهرست تالاب های بین المللی رامسر به ثبت رسید.
این تالاب سال 1993 میلادی (1372 شمسی) به دلیل مخاطراتی مانند افزایش رسوبات، آلودگی آب و تغییر سطح آب دریای خزر در فهرست تالاب های در معرض خطر (مونترو) قرار گرفت.
طرح احیای تالاب بین المللی انزلی سال 89 با اعتباری افزون بر 900 میلیارد ریال برای پنج سال به تصویب رسید و اجرای طرح جامع مدیریت حوزه آبریز این تالاب از سال 93 مبتنی بر اصول مدیریت اکولوژیک در حوزه آبخیز تالاب با تمرکز بر سه محور پسماند، فاضلاب‌ها و رسوبات آغاز شده است.
تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان نیز یکی از تالاب های در معرض خطر است و کلیات برنامه احیای این تالاب سال 96 به تصویب رسید.
طرح های تحقیقاتی بسیاری نیز در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی اصفهان برای احیای این تالاب انجام شده است. بر اساس یکی از این تحقیقات، توصیه شده که کارگروه احیای تالاب گاوخونی همانند احیای دریاچه ارومیه در سطح استانی تشکیل شود و حقابه زیست محیطی این تالاب ( حدود 170 میلیون متر مکعب در سال) برای جلوگیری از تولید گرد و غبار تخصیص یابد و از برداشت های غیرمجاز در مسیر رودخانه تا تالاب جلوگیری شود.
3011 / 2093

http://www.sepahannews.ir/fa/News/55116/فناوران-اصفهان-برای-احیای-تالاب-انزلی-طرح-ارائه-کردند
بستن   چاپ