پیام سپاهان
/پایان‌نامه/
بررسی جامعه‌پذیری سیاسی دانشجویان
دوشنبه 22 مرداد 1397 - 20:21:05
پیام سپاهان - یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد دانشجویانی که دارای گرایش مذهبی قوی هستند نسبت به آنان که دارای گرایش مذهبی کمتری هستند میزان جامعه‌پذیری سیاسی بالاتری دارند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، مسعود عباسی کارچگانی دانشجو کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی به "بررسی تطبیقی جامعه‌پذیری سیاسی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا و دانشگاه پیام نور اصفهان" پرداخت.
مطابق این تحقیق جامعه‌پذیری سیاسی برای حکومت دارای منافع عملی ویژه‌ای است که فقدان آن به سامان سیاسی و اهداف بلندمدت آن زیان وارد می‌کند.
این مطالعه با استفاده از روش کتابخانه‌ای و نیز پژوهش میدانی با استفاده از تکنیک یا ابزار پرسشنامه و بر اساس رویکرد کمی تحقیق و با استفاده از روش پیمایشی که در زمره تحقیقات همبستگی است، به جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز پرداخته است.
همچنین در این تحقیق به تأثیر عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، تأثیرگذار در مشارکت سیاسی و با متغیرهای زمینه‌ای از قبیل سن، جنس، میزان تحصیلات، جایگاه اجتماعی، وضعیت تأهل و ... پرداخته شده است.
در یک نمونه‌گیری تصادفی، 200 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا و دانشگاه پیام نور اصفهان به عنوان افراد مورد مطالعه تحقیق انتخاب شدند.
بر این اساس هدف اصلی این پژوهش، بررسی تطبیقی جامعه‌پذیری سیاسی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا و دانشگاه پیام نور اصفهان بوده است.
یافته‌های این مطالعه نشان داد که تمام عوامل تأثیرگذارند ولی در این میان میزان تحصیلات و جایگاه اجتماعی به‌عنوان مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار، در تغییر جامعه‌پذیری سیاسی بوده است.
دانشجویانی که دارای گرایش مذهبی قوی هستند نسبت به آنان که گرایش مذهبی کمتری داشته‌اند دارای میزان جامعه‌پذیری سیاسی بالاتری هستند. جامعه‌پذیری سیاسی برای حکومت دارای منافع عملی ویژه‌ای است که فقدان آن به سامان سیاسی و اهداف بلندمدت آن زیان وارد می‌کند.
به گزارش ایسنا؛ این پایان‌نامه با راهنمایی حسن ثقفیان در دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/55124/بررسی-جامعه‌پذیری-سیاسی-دانشجویان
بستن   چاپ