پیام سپاهان
زیر شهر اردستان چه می‌گذرد؟ اردستان نیازمند کاوش باستانی است
دوشنبه 22 مرداد 1397 - 20:21:11
پیام سپاهان - "در زیر شهر اردستان شهری زیرزمینی شبیه به نوش آباد وجود دارد که از خانه‌های مردم به آن راه هست" این جمله محسن حیدری شهردار اردستان و همچنین صحبت او مبنی بر اجرایی شدن محور دوم بازآفرینی شهری اردستان در اطراف قنات مون (تنها قنات دو طبقه جهان) با استفاده از راهکارهای میراثی موجب شد تا فریدون الهیاری مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان را وادار به واکنش و بگوید اینکه مدعی شویم در زیر یک شهر، شهر تاریخی دیگری قرار دارد نیازمند کار باستان شناسی و کارشناسی دارد.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، اما این موضوع همه ماجرا نیست در خصوص طرح بازآفرینی اطراف مسجد جامع اردستان نیز مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان معتقد است که اگر امضا رییس میراث شهرستان زیر مصوبه وجود دارد این مبنای سیاست گذاری داشته و در اجرا نیز باید از میراث فرهنگی مجوزات لازم اخذ شود.
اینکه آیا شهری زیرزمینی در زیر شهر اردستان وجود دارد یا خیر نظر نهایی با کارشناسان و باستان شناسانی است که با دستور شخص معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی امکان کاوش دارند، اینکه چرا شهری مثل اردستان که از نظر تاریخی نیز مهم تلقی می شود تا این حد کاوش نشده باقی مانده خود جای سوالی اساسی دارد. علیرضا جعفری زند باستان شناس در گفت و گو با خبرنگار ایسنا معتقد است زیر برخی از نقاط شهری کشور شهرهای دست کندی وجود دارد. در نوش آباد نمونه آن به وضوح پیدا است و در ملایر نیز نمونه ای از این شهرها یافت شده است و هیچ بعید نیست که در زیر شهر اردستان نیز شهری زیرزمینی وجود داشته باشد چراکه در مناطق کویری چنین ساختارهایی برای در امان ماندن از گرما می تواند وجود داشته باشد هرچند که امکان دارد هر چیز دیگری وجود داشته باشد.
او از اینکه چرا شهری مثل اردستان تاکنون به درستی کاوش نشده است درحالی که همه می‌دانند این شهر تاریخی است گلایه دارد. به همین دلیل می‌گوید اگر گزارشی این چینی که در زیر شهر اردستان شهر زیرزمینی وجود دارد باید بررسی شده و حتی نوع دست کند آن مشخص شود. چراکه اگر چنین چیزی وجود داشته باشد نیازمند بودجه کاوش و کنار زدن گل و لای و عوامل طبیعی است.
این باستان‌شناس بر این باور است که در اردستان فعالیت کاوشی کاملی رخ نداده است به همین دلیل امروز مشخص نیست در اطراف قنات دو طبقه مون چه می‌گذرد و این شهر تنها به مسجد جامع‌اش شناخته می شود این در حالی است که تپه های باستانی مهمی در اردستان وجود دارند. 
جعفری زند به مدیران ذی نفع در موضوعات میراثی و ستاد بازآفرینی اعلام کرد که باید همه کارها بر اساس یک محور و همه فعالیت‌ها در یک راستا حرکت کند تا بتوانند به یک نقطه اشتراک برای فعالیت برسند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/55127/زیر-شهر-اردستان-چه-می‌گذرد؟-اردستان-نیازمند-کاوش-باستانی-است
بستن   چاپ