پیام سپاهان
هانا کامکار و آرش رئیسیان بار 16 ساله را به زمین گذاشتند
چاووش از درآمد تا فرود
دوشنبه 22 مرداد 1397 - 20:21:12
پیام سپاهان - فیلم مستند "چاووش از درآمد تا فرود" به کارگردانی هانا کامکار و آرش رئیسیان که از سال 1381 شروع به ساخت شده، تابستان امسال بعد از حدود 16 سال تلاش برای ساخت از پنجم مرداد ماه امسال در سینماهای تهران، اصفهان، شیراز و کرمان در گروه هنرو تجربه به نمایش درآمد.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، این مستند با حضور اعضای اولیه گروه چاووش که به رهبری محمدرضا لطفی و حمایت‌های معنوی هوشنگ ابتهاج بعد از انهدام گروه شیدا و استعفای اعضای آن از رادیو ملی بعد از واقعه 17شهریور 57 شروع به فعالیت کرده بود طی 16سال ساخته شده و روال مستند، مصاحبه با افراد این گروه است که از شروع شکل‌گیری تا فروپاشی و چند دسته شدن گروه تاریخ آن را مورد مطالعه قرار می‌دهد و در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شد.
اعضای دیگر این گروه که از ابتدا هنرمندان مستقل و سنتی نواز و سنتی خوان بودند، به مرور و از طریق آشنایی با هوشنگ ابتهاج و محمدرضا لطفی شروع به همکاری با گروه کرده و با تمرینات بسیار، قطعات ماندگار موسیقی ایران را ساخته و در صحنه‌های مردمی به اجرا در آورند که مجموعه‌هایی از آن تحت تاثیر فضای سیاسی ایران تاثیرات بسیاری بر مردم گذاشت.
این گروه در طول دوران کاری خود توانست با تلاش های بی وقفه با نوآوری و حتی فروش آثارگروه توسط خود هنرمندان، خود را از مسائل و مشکلات فرهنگی و مالی بسیاری که در اجتماع ایران وجود داشت نجات دهد، اعضای این گروه به رهبری لطفی، در زیرزمین کوچک خانه لطفی به سادگی تمرین و ضبط کارهای ماندگارشان را شروع کردند.
به مرور زمان و با سیاسی شدن فضای اجتماعی ایران پیش از انقلاب، گروه با ورود اندیشه‌های سیاسی که تا آن زمان در گروه نفوذ نکرده بود مواجه شد و به همین دلیل، چندتن از افرادی که با سیاسی شدن گروه مشکل داشتند از گروه خارج شدند و فعالیت‌های خود را خارج از این گروه ادامه دادند.
چندی بعد به دلیل مشکلات مالی که اعضای گروه را بسیار آزرده کرده بود فعالیت های گروه کاهش بسیار یافت و چندتن از هنرمندان، ناچار به ترک ایران، اشتغال به مشاغل نامرتبط و دشوار و درنتیجه ترک این گروه حرفه ای موسیقی شدند. قطع همکاری خانواده کامکار بعد از جدایی قشنگ کامکار،همسر سابق محمدرضا لطفی، مشکل دیگری بود که چاووش را تحت تاثیر قرار داد.
این گروه بالاخره بعد از انقلاب اسلامی، در حین اجرای مراسم یادبودی که برای خانواده‌های شهدای هشت سال دفاع‌مقدس در سال 1367 ترتیب داده شد، توسط برخی نیروهای مردمی مذهبی مجبور به توقف اجرا شدند و پس از آن، فعالیت‌های موسیقی به کل در ایران ممنوع اعلام شد.
در کارنامه این گروه 10 مجموعه اثر فاخر تحت عنوان "چاووش" با خوانندگی محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، هنگامه اخوان، سیما بینا و صدیق تعریف و آهنگسازی محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و ابوالحسن صبا به جا مانده که ترتیب و محتوای این مجموعه در مستند مذکور مورد بررسی قرار گرفته.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/55128/چاووش-از-درآمد-تا-فرود
بستن   چاپ